Social security number

I onsdags åkte jag för att lösa mitt social security number. Mattias, som gjort detsamma för några veckor sedan, instruerade mig hur jag skulle ta mig dit, samt vilka dokument som behövs. De öppnar kl 09, men man får vara där redan vid ca 08.30 och ställa sig i kö. Sedan ca fem i nio kommer en vakt och öppnar och släpper in de köande till en ytterst tråkig myndighetslokal där man först får ta en nummerlapp och sedan sätta sig och invänta sin tur. Som alltid när jag ska prata med någon myndighetsperson i USA (brukar vanligtvis vara i immigrations) så blir jag nervös och får för mig att de ska neka mig inträde, eller som i detta fallet, social security number. Inte för att jag på något sätt är kriminell eller har haft något hyss för mig, men de har ju verkligen all makt i sina händer och kan fälla eller fria som de önskar. Efter ca 30 min var det min tur och när jag lämnat över de papper som jag blivit ombedd att ha med mig så säger kvinnan bakom disken att hon saknade ett papper, som de för övrigt inte hade nämnt någonstans i instruktionerna och som Mattias inte behövde visa upp. Men då mitt visa är kopplat till hans så var det tydligen nödvändigt. Jaha, sa jag och fick åka därifrån. Då detta kontor ligger rätt så långt bort så blev det att jag åkte dit först i dag då jag måste åka med Mattias för att ta mig dit. Denna gången gick det iaf bättre och jag har nu blivit godkänd och får mitt nummer om ca en vecka per post. Wohooo!🙂

Lapp från väntrummet

Leave a Reply

