Valborg där hemma

Jag kom precis på att det är valborgsmässoafton där hemma i kväll. När jag var liten så brukade jag alltid tycka det var så mysigt med eldarna och mörkret. Mina föräldrar brukar, sedan urminnes tider, alltid fira Valborg (eller sista april som vi kallar det i Norrland) med två par och, när vi var små, även alla barn. Vi firade med middag antigen hemma hos oss eller så åkte vi till dem i Umeå där vi då även övernattade.

I vuxen ålder har jag inte firat Valborg på samma sätt som i Norrland då det inte är så vanligt med eldarna i södra Sverige. Här i USA blir det inget firande alls för de vet ju inte ens vad Valborg är, så jag och Mattias får väl tända några ljus på terassen och låtsas att det är en liten brasa.🙂

Vi hoppas iaf att ni alla får en riktigt härlig kväll, vad ni än hittar på, och en skön förstamajledighet!

One thought on “Valborg där hemma

  1. Håller med dig Sara, pratade med Anders precis om det idag att det inte firas här mer än chalmers kortegen.
    Men däremot i stockholm har de tagit steget längre än norrland med massa stora majbrasor och körer ( klädda i rockar/kappor med studentmössor) sjunger in våren med
    “vintern rasat uti våra fjällar
    drivans blommor smälta ner och dö.
    Himlen ler i vårens ljusa kvällar
    solen kysser liv i skog och sjö….”

    Ni får väl göra en stor “eld” (mkt grillglöd) i er fina weber:-)

    Ha en skön valborg.
    Ps. Idag var det 19 grader här, tjoho!:-) ds

Leave a Reply

