Teoritest för amerikanskt körkort

I dag gjorde både jag och Mattias teoritestet för det amerikanske körkortet – och klarade det! Mattias hade alla rätt och jag hade tre fel. Dock får man ha sex fel så det var inga problem för mig. Jag har faktiskt inte vågat nämna det tidigare med risk för att jag inte skulle klara det alls. Hahaha!😀

Vi bokade tiden i torsdags och har tillbringat delar av helgen med att plugga till provet. Reglerna/lagarna är ju inte exakt som hemma, så det blev att trycka in en hel del info som vi inte är vana vid i Sverige, eller, som jag måste erkänna, jag har glömt bort då det ändå är 16 år sedan jag tog körkort hemma. (Är jag så gammal redan?!)😉

När vi satt och pluggade så hade vi en bok på 80 sidor som är själva underlaget för teoriprovet och till det finns det olika övningsprov på nätet och som app som man kan ladda ner. Alla ni som har tagit körkort kommer säkert ihåg hur man blev itutad att man måste hålla händerna tio och två. Kolla på detta då:

Haha, ganska intressant att sådana bestämmelser/rekommendationer kan skilja sig så markant mellan länder.😀 För er som är intresserade av att läsa mer om amerikanska regler och lagar så kan ni kolla in pdf:en här: Körinstruktioner USA.

Väl inne på DMV (Department of Motor Vehicles) så fick man fylla i papper, lämna fingeravtryck, göra ett syntest som i princip var att läsa på en lapp som satt över handläggarens huvud och hade rätt så stora bokstäver. Sedan var det fotografering och så fick man ställa sig i ett bås och göra testet tillsammans med en massa andra där majoriteten är antingen ungdomar som tar körkortet för första gången, eller så folk som åkt fast för rattfylla (DUI – driving under influence). Då varken jag eller Mattias ser ut att vara under 20 så blev vi nog sållade till den andra gruppen av folk som gissade varför vi var där. Hihi!😉

Båsen där man gör provet

Efter att man gjort färdigt provet som bestod av 36 frågor så fick man lämna in det och sätta sig och vänta på att får det rättat och bli framropad till disken. Där satt en tant och såg sådär allmänt myndighetsuttråkad och less ut. Jag hade fått några frågor som jag inte sett i något av övningsproven vi gjort och som jag var väldigt osäker på då flera alternativ kunde stämma så jag var lite osäker på om jag klarat mig över huvud taget. Efter ca 15 minuters svettig väntan så blev jag uppropad och tanten säger “You passed” vilket var en enorm lättnad! Jag fick tillbaka provet och såg att jag hade fel på de som jag varit osäker på. Tre fel blev det för mig, vilket känns helt ok.🙂

Mattias däremot var jätteduktig och fick alla rätt! Han var på ett annat DMV-kontor som ligger närmare hans jobb och där var tanten så glad så hon till och med gav honom en smiley på hans rättade prov! Jag är så stolt över min älskling!😀

Nästa steg är nu uppkörning, vilket vi måste ringa och boka tid för, så det ska jag göra i morgon. Förhoppningsvis får vi tid denna vecka så vi får det överstökat snarast. Nu har vi iaf fått ett tillfälligt körkort, vilket består av ett papper som vi måste ha tillsammans med vårt svenska körkort när vi är ute och kör bilen.

Ytterligare ett steg närmare att komma ur fixa-saker-för-att-kunna-bo-här-träsket!🙂

4 thoughts on “Teoritest för amerikanskt körkort

Leave a Reply

