Balboa Island del 1

När jag är ute på mina morgonpromenader så går jag allt som oftast runt Balboa Island som ligger alldeles nedanför där vi bor. Det är egentligen inte en ö utan tre, en större – Balboa, en mindre – Little Balboa och en pytte – Collins Island, där det bor totalt ca 4500 personer på en yta som är runt 0,52 km2. Balboa Island har efter nedre Manhattan en av Nordamerikas dyraste fastigheter där ett hus med två sovrum och havsutsikt kan kosta runt ca tre miljoner dollar! Flertalet hus hyrs ut på sommaren till tillströmmande turister för oerhört höga belopp som många gladeligen betalar för att få njuta av stränderna, närheten till havet och omgivningen. Ön har endast en bro som kopplar den samman med fastlandet, samt en minifärjelinje som kopplar den samman med Balboa Peninsula, vilken grenar ut från Newport Beach i en lång arm.

Vi bor vid A:et

Enligt vad historien säger så är det på Balboa Island som den första frozen chocolate banana såldes. På huvudgatan, Marine Avenue, kan man i flertalet snack shops köpa just denna specialitet – frusen banan doppad i choklad och toppad med nöt- och/eller godisströssel.

Ett av ställena där man kan köpa frozen chocolate banana

Mmmmmmmmm!

Ön, som först kallades Balisle, är inte helt naturlig, utan började anläggas vid tidigt 1900-tal då den endast bestod av en sandbank. Man byggde en kanal i närheten och fraktade bort sand och slam därifrån och dumpade det på den plats som kom att bli Balboa Island. 1905 förlängde man tåglinjen Pacific Electric Red Cars ner till Newport Beach, vilket gjorde att fastighetsmäklarna började sända säljare till Los Angeles och Pasadena för att promota ön som då inte var mycket mer än en sandhög som försvann vid högvatten. Det fanns inga riktiga vägar söderut från Los Angeles, utan man använde sig av denna tåglinje för att ta sig ner till rekreationsområdena vid havet. Runt 1909 så hade arbetet med att bygga kanaler runt ön börjat, vilket gjorde att den inte längre försvann i tidvattnet. Balboa Island var född!

Tomterna på ön såldes vid den tidpunkten för allt mellan 25-750 USD med löfte om att gator, avlopp, gatulysen och en fast förbindelse med fastlandet skulle upprättas. Båtlinjen, som finns ännu i dag, startades 1919 av Joe Beek som då hade en roddbåt med en liten motor och körde när någon bad om att få åka över. Färjelinjen, Balboa Island Ferry, drivs fortfarande av samma familj och de har i dag flertalet färjor som går skytteltrafik och som kan ta tre bilar åt gången.

Den första bron som byggdes 1912 kunde inte ta bilar, utan det var först 1929 som man gjorde om den för att kunna klara den tyngden. Vid den tidpunkten var det ca 100 personer som bodde på ön, vilket skiljer sig rejält från dagens 4500 på vintern och nära 10 000 på sommaren. En engelsman vid namn William Maxwell köpte 1941 15 tomter som han fortfarande äger i dag. Stackare, som gjorde en så dålig investering…😉

Fortsättning följer…

One thought on “Balboa Island del 1

  1. Pingback: Anders på besök från Sverige « OC living by: Sara

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s