Uppkörning – check!

I går var alltså dagen för vår uppkörning. Vi hade fått tiderna efter varandra då vi använder samma bil (ja, här har man med sig sin egen bil på uppkörningen). Jag var först ut vid 13.50 där jag först fick lämna in lite papper. Mannen bakom disken sa till mig: License and registration, please och jag kände mig som om jag var med i en film. Har nog sett lite för mycket amerikanska filmer där polisen är inblandad tror jag.😉 Efter det så skulle man köra runt byggnaden och ställa sig i kö för att få göra själva uppkörningen. De hade två stycken som arbetade som kontrollanter så vi fick vänta lite grann. Mattias var mer nervös för mig än vad jag själv var. Haha!😀 Väl längst fram i kön så kom en välgödd äldre man fram till bilen och sa att han skulle vara min kontrollant och bad mig sedan visa hur jag sätter på höger och vänster blinkers, var parkeringsbromsen sitter, var jag sätter på helljusen, var varningsblinkersen sitter, tuta, samt hur man signalerar med armen när man ska svänga höger och vänster (hur ofta man nu använder det…?!🙂 )

Efter det så hoppade han in i bilen och bad mig köra i väg enligt hans direktiv. Det blev i princip en sväng runt området där vi körde förbi en skola (väldigt viktigt här att du håller hastigheten!), några korsningar, jag fick stanna till vid en vägkant och backa och sedan avslutade vi med parkering utanför DMV där uppkörningen började. Min kontrollant var mycket trevlig och lättsam och vi satt och småpratade hela turen och han sa sen när vi närmade oss DMV att jag hade klarat mig. När det sedan var Mattias tur så fick han en ung nitisk kille som inte sa så mycket på hela tiden och som först efter de kommit tillbaka och parkerat gick igenom alla småsaker som Mattias hade missat när han körde. Turligt nog så klarade han sig också, så nu har vi båda våra amerikanska körkort! :)I väntan på det riktiga plastkortet så har vi fått en papperslapp som är bevis på att vi får köra lagligt här. Tuuut tut!

Min korpulente kontrollant strax innan vi kör iväg

2 thoughts on “Uppkörning – check!

Leave a Reply

