Förberedelser födelsedagstårta

I dag 30 maj, dagen före D-day, så har jag förberett min födelsedagstårta. Jag har länge gått och längtat efter en riktig svensk jordgubbstårta till min födelsedag och bestämde mig för att baka en egen från scratch.🙂

Efter lite googlande på bra tårtbottenrecept så hittade jag ett från en blogg som heter Baka Baka Liten Kaka som skulle ge en hög och fin botten. Det var väldigt enkelt att göra utifrån konceptet tre lika delar.

Lika mycket ägg, som socker som mjöl+potatismjöl

Man vispar ihop ägg och socker fluffigt innan man försiktigt blandar i resten av ingredienserna i smeten.

Tjejen i bloggen lovade en hög kaka som lätt stiger i ugnen så man måste vara noga med att ha i bakplåtspapper runt kanterna i formen innan man häller i smeten. :) Se bara hur hög och fin den blev när den kom ut ur ugnen!

Jag gillar min tårta fylld med mosade bananer, vaniljsås och mosade jordgubbar, så det fick bli tre lager fyllning i tårtan. I morgon ska garneringen (färska jordgubbar!) på, så den får stå i kylen under natten och vänta.🙂

Fylld med mosade bananer, vaniljsås och mosade jordgubbar – i den ordningen nerifrån och upp🙂

 

6 thoughts on “Förberedelser födelsedagstårta

  1. Ett stort grattis till världens bästa Sara!!!!!! Hoppas du får en underbar dag!
    Kramar i massor från lilla mig🙂

Leave a Reply

