Städdag och målarstuga

I dag så har jag storstädat hela lägenheten så nu är den så ren och fin! De fina rosa gummihandskarna som jag fick av Mattias i födelsedagspresent kom väl till pass när jag skrubbade i köket och badrummen.🙂 Även terassen fick sig en ordentlig genomgång. Det blåser  in löv och blomblad från träden runtomkring så det blev en del att sopa upp och speciellt lurigt blev det när det blåste samtidigt. Försök sopa ihop löv som hela tiden blåser iväg i vinden. Jag såg nog rätt så rolig ut när jag sprang runt och jagade löv på golvet… Haha!

Sen när jag precis städat klart så kom äntligen borden vi beställde för över en vecka sedan. Det kändes som en evighet, men nu är de äntligen här. Betsen och tillbehör inhandlades i lördags så jag satte direkt igång med att packa upp och måla enligt de instruktioner jag fått av pappa. Vår lägenhet är dock inte byggd som en målarstudio så det var lite trixigt att få till ett bra ställe att hålla till på, speciellt med heltäckningsmatta överallt, men jag satte ihop soffbordet och hade det som underlägg där jag sedan målade de övriga borden i bitar och ställde de att torka på olika delar från kartongerna som borden kom i. Tur man är så påhittig!😀 Uppe på det så var jag så klart oerhört försiktig så att jag inte skulle spilla färg på golvet, eller stänka på soffan eller nåt liknande.

Benen fick sig ett eget litet hus så att de kunde stå och torka i fred och även tippa åt något håll ifall de fick för sig att göra det (och det fick de!). De stod på en kartong och runtomkring ställde jag stolar som jag klädde in med kartonger så att de kunde falla mot dem. Tur var det för iom att heltäckningsmattan under kartongen inte är direkt plan så föll några ben några gånger, men då fångade min finurliga konstruktion upp dem!🙂

Irriterande var att den svampenselhybridliknande saken vi köpt för att måla med luddade av sig! Jag hade fått instruktioner från mannen i affären om hur jag skulle undvika just det och hade följt hans råd till punkt och pricka, men ändå så sitter där en massa småstrån på det jag målat. Suck! Varför kan man inte bara göra målargrejer som inte luddar eller släpper strån?! För vem vill ha det på de sakerna de målar?! Det kan ju knappast finnas någon som tänker – nu ska jag köpa mig en pensel som lossar strån så att min vägg blir stråig och fin… eller?? Jaja, jag ska se hur det ser ut när det torkat och se om jag måste hitta på någon annan lösning till lager två.

Jag väntar iaf nu på att allt ska torka ordentligt för att jag ska kunna måla andra varvet på dem så att de är klara innan Lars kommer i morgon kväll. Tur det är kort torktid på dem.🙂 I kväll har vi tennislektion igen, så det kanske blir lager två i morgon bitti när jag klivit upp istället.

Det kommer bli så fint när de är klara! Förutom alla strån då…😦

2 thoughts on “Städdag och målarstuga

    • Tack tack! Man tager vad man haver hemma helt enkelt. Det börjar bli ett riktigt hem nu vilket känns jättehärligt!🙂

Leave a Reply

