Premiär för pizza på grillen

I dag är det fredag och solen skiner äntligen igen efter fyra dagar med en nästan konstant mulen himmel. Det började nästan kännas som i Göteborg, fast betydligt varmare.😉

Vi hade tidigare i veckan bestämt oss för att  premiärgöra pizza på grillen till middag då vi förra veckan fick leverans av en pizzasten som vi beställt efter varma rekommendationer från några vänner. Jag började med att förbereda degen tidigare under dagen då den skulle stå och jäsa i några timmar. Bakning blir lite lurigare här då inte tex färsk jäst så som vi är vana vid i Sverige finns att köpa. Istället får man köpa något som heter Active Dry Yeast och som fungerar liknande som vår färska där man ska blanda den med ljummet vatten. Jag gjorde en full sats som skulle räcka till åtta personer, så när degen var färdigjäst så delade jag upp den i åtta delar och frös in sex av dem i runda plattor. Jag hade nämligen läst att man kan göra det och det spar ju faktiskt en hel del tid med tanke på jäsningstiden som man annars måste räkna med.

En glad pizzadeg!

Jag hann även med att förbereda de olika påläggen vi skulle ha: Sara – tomatsås, skinka, bananer, champinjoner, jordnötter och så riven mozzarella uppe på; Mattias – tomatsås, stark salami, champinjoner, ädelostbitar och så en stark riven ost uppe på. Jag förstår om flera av er reagerar på mina pålägg, men jag tycker rätten Flygande Jakob är väldigt god och har tagit med mig det konceptet både till pizza och tacos där banan och jordnötter är givna pålägg. Prova och se själv hur gott det är om du inte gjort det förut.🙂

När Mattias kom hem från jobbet så gick vi först ut och spelade tennis i 1,5 h i eftermiddagssolen och jobbade samtidigt upp en rejäl hunger. Väl hemma så drog vi igång grillen och gjorde klart pizzorna med alla pålägg.

Till pizzorna fick sen vår hemmagjorda cole slaw fungera som pizzasallad. Mycket gott!

Vi insåg att vi inte har rätt verktyg för att flytta över pizzan från bänken till pizzastenen så det som i början var en någorlunda rund pizza blev det ni ser nedan. Haha!😀 Smaken var dock densamma – smarrig! Nästa inköp blir alltså en pizzaspade i trä, som pizzabagarna har.

För att vara premiärkörningen så är vi ändå nöjda och resultatet kan ju nu bara bli bättre!🙂

Leave a Reply

