Dum knöl på foten :(

Jag har fått en knöl uppe på höger fot, precis mitt på foten! :(

För några veckor sedan så började jag känna att det tryckte uppe på höger fot när jag hade mina tennisskor på mig och min första tanke var att jag hade snörat fast den för hårt. Flertalet tennisträningar och lösgjorda skosnören senare gjorde det fortfarande ont så jag kollade närmare på den och insåg att den var svullen på ovansidan. Inte så mycket så att det direkt syns när man tittar uppifrån, utan först när man lägger fötterna med fotsulorna mot varandra och jämför höjden. Då syns det att det liksom har svällt upp lite och känns hårt och spänt – väldigt konstigt! Jag har nu gått med det här i några veckor, men det är först den senaste som det börjat kännas mer. Nu gör det ibland till och med ont när jag inte ens har skor på mig, liksom en brännande smärta när jag går på foten. Undrar just vad det kan vara…

Det är ju iofs inte första problemet jag har med mina fötter då jag sedan tidigare blivit diagnostiserad med artros i fotknölarna (där stortån sitter fast). Ja jag vet, det är typ bara gamla människor som får artros i sina leder… och så jag tydligen. :( Rådet läkaren gav mig då var att anpassa skorna efter fötterna. Roligt… Som tur är så funkar ju alla mina älskade Tod’s bra då de är mjuka och inte sitter åt över knölarna och jag därmed inte får problem. Ytterligare anledning att köpa fler såna! :D

Nu verkar det dock som om något mer har hänt, dock än så länge bara på en fot, så jag vet inte om det är något tillfälligt eller i värsta fall bestående.

Jag har inte haft på mig några skor som suttit åt mycket precis där och som kan ha orsakat extra tryck och därmed en inflammation eller liknande, så jag vet faktiskt inte vad det kan bero på. Jag tränar ju mycket mer än tidigare, men tror inte tennis, golf, promenader och core et barre ska vara farligt på något sätt, speciellt inte som jag inte har några nya “oingådda” skor på mig när jag utövar dessa sporter. Sen har jag ju alltid varit aktiv och promenerat väldigt mycket även innan vi kom hit, så en överbelastning tror jag inte riktigt på heller.

De senaste dagarna har jag smort med Voltaren gel för att se ifall det är en inflammation som kanske kan ge med sig, men inget har hänt än så länge. Suck!

Om någon av er känner igen symptomen så får ni gärna maila mig med tips på vad det kan vara.

2 thoughts on “Dum knöl på foten :(

  1. Hej!
    Jag tror det kan vara en överansträngning i ett mellanfotsben, det är en skada som den mest vältränade person kan få, går över av sig själv, ingen behandling krävs som regel. Men en tids nedtrappning av träningen underlättar läkningen.
    Kram Gunilla
    Vi ses snart!

    • Tack för diagnosen Gunilla! Det blir ju lite lugnare med träning när vi är på semester så jag hoppas det går över då.
      Det ska bli jättekul att ses!
      Kram!

Leave a Reply

