Arbetstillstånd för mig

Det här med administration är nog inte det här landets starka sida…

Jag skickade efter det att jag varit här några veckor in mina papper för att ansöka om tillstånd att arbeta i USA. Jag fick detaljerad information från Fairyal hur jag skulle göra, vilka papper som skulle fyllas i samt bifogas. Hon gjorde ju precis denna process i våras när de kom hit så hon visste i detalj vad de skulle be om.

Sagt och gjort, jag betalade ansökningsavgiften på 380 USD, fyllde i ansökan och bifogade kopior på mitt pass, mitt social security nummer, mina inresepapper och samma fast för Mattias, samt hans arbetstillstånd. Alltså, allt som Fairyal hade sagt att de skulle behöva. Detta gjordes i mitten av maj.

Dagen innan vi åkte till San Francisco (mitten av juni) så fick vi ett brev som var adresserat till Mattias där det stod att hans ansökan om arbetstillstånd hade nekats. Vår första tanke var – Har han blivit av med sitt arbetstillstånd?!?! Måste vi flytta hem nu?!?! Men, alla saker vi tagit hit och alla saker vi köpt… hur blir det med dem?!?! Hur blir det med oss?!?!? Ja, en massa tankar hann flyga genom våra huvuden innan vi förstod att det gällde min ansökan, de hade på något konstigt sätt trott att det var Mattias som sökte och därför adresserat det till honom.

Här undrar ju jag hur man kan vara så dum och missta sig på vem den som ansöker är när det klart och tydligt står på blanketten som JAG fyllt i med mina uppgifter OCH signerat med MITT namn… SUCK! När vi var tillbaka från SF så ringde jag dem och förklarade misstaget som skett samt frågade vad jag skulle göra nu. De fick det att framstå som om det var mitt fel för att jag hade skickat in för mycket (!!) papper till dem. Jag hade nämligen skickat in några fler än vad de ber om i sina instruktioner, men då Fairyal hade måsta komplettera med resterande papper så rådde hon mig att skicka in allt på en gång, för att mota Olle i grind. Det var alltså fel av mig och jag fick mig en lätt utskällning av myndighetsmannen samtidigt som jag fick veta att jag skulle skicka in en ny blankett ifylld med korrekt namn på den som ansöker (som om det inte var det förra gången!) samt enbart de papper de frågade om (som om inte de var bifogade förra gången!).

Sagt och gjort, jag skickade in papperna igen (slutet av juni) och fick härom dagen (nu mitten av juli) ett brev tillbaka där det stod att jag inte betalat ansökningsavgiften på 380 USD och att de därför inte kunde processa ansökan. Det var dock redan gjort när jag skickade in ansökan förra gången så jag ringde dem och förklarade situationen. Den första jag pratade med verkade inte förstå riktigt så jag blev omkopplad till deras customer service där jag tack och lov fick prata med en vettig kvinna som förstod vad som skett och menade på att de egentligen bara skulle ha ändrat namnet på den första ansökan och jag inte skulle ha behövt skicka in en till. Det hade alltså skapats ett nytt ärende med ett nytt nummer, så därav den påstådda uteblivna avgiften. SUCK igen! Vi har alltså spillt bort en hel månad på att någon Einstein hos dem gav mig fel information… morr…

Nu ska iaf allt vara tillrättaställt i deras system och jag står som ansökande, inte Mattias. Förhoppningsvis så kommer inom kort ett brev på posten som säger om jag (trots allt jag redan skickat in) behöver komplettera med något mer; ger information om nästa steg, eller ett godkännande för mitt arbetstillstånd. Om jag får gissa så faller det på det första alternativet…

To be continued…🙂

Leave a Reply

