Ulvön – en pärla i Norrlands skärgård

I går kväll så kollade vi en extra gång på väderleksrapporten för att säkerställa att solen som utlovats för onsdag fortfarande var där. Jo, det skulle bli soligt på onsdag – wohoo, vi skulle kunna åka ut till Ulvön ändå!

Så i morse klev vi upp vid 7, åt frukost, gjorde oss i ordning, packade in oss i bilen och körde neråt mot Köpmanholmen. Färjan över till Ulvön gick vid 9 och vi var där redan vid halv, vilket vi tyckte var lite väl tidigt. När vi sedan klev ombord på båten och alla andra började drösa ombord efter oss insåg vi att vi hade tur som var där så tidigt för det blev mer än fullt och många fick sitta ute, vilket nog var väl kallt den tiden på morgonen. Vi hade som tur var våra goa sittplatser hela den två timmar långa båtfärden över. Färjan går verkligen långsamt och stannar till i två hamnar på vägen, så vi hann till och med somna till lite grann på vägen.😀

Ulvön har en lång historia som börjar (den mer kända delen iaf) någon gång runt 1500-talet då fiskare från Gävle kom upp till norr och började fiska under somrarna i de fiskrika vattnen utanför Höga Kusten. Ulvöhamn var under en lång tid ett av Norrlands största fiskelägen och öns mest kända fisktillverkning är surströmmingen som dominerat under flera generationer. Numera finns det bara några mindre salterier kvar (vi hittade ett och köpte med oss surströmming!). Yrkesfisket har helt försvunnit och bostäderna på ön är numera huvudsakligen sommarhus. Ulvön, som tillhör området kallat Höga Kusten, finns med på UNESCOs lista över världsarv då området är väldigt speciellt iom dess kraftiga landhöjning. Tydligen är det så att det inte finns någon annan plats i världen (!!) där den totala landhöjningen efter istiden varit större – totalt ca 786 meter. Här kan ni läsa mer om det.

Vi kom fram vid 11 till ett soligt Ulvön och började promenera längs huvudgatan (som bara är en smal grus/jordväg). Det finns knappt några bilar alls på ön och de flesta husen ligger samlade i hamnen. Majoriteten av husen är byggda i trä, målade i rött med vita knutar och är relativt små. Många av de hus som ligger ner mot vattnet har en sjöbod som nästan är större än själva huset. Det ser lite roligt ut, hihi! Det är verkligen en mysig känsla att strosa bland dessa gamla hus som alla har små söta trädgårdar med gröna gräsmattor, fina rosbuskar och vackra utsmyckningar. Ett riktigt sommarparadis!

Längst bort på Hamngatan ligger Ulvö Hotell som är en nyrenoverad och tillbyggd hotell- och konferensanläggning nere vid vattnet. Det har blivit jättefint där inne och de har verkligen ett toppenläge med gästhamnen alldeles nedanför. Vi köpte med oss varsin glass och promenerade sedan vidare. Det blev ytterligare en Tip Top för mig!😀

På väg från hotellet så gick vi mot det kända lilla kapellet som byggdes 1622 av Gävlefiskarna. Det ser inte så mycket ut för världen utifrån, men väl inne så är det otroligt vackert utsmyckat med vägg- och takmålningar från 1719 samt andra gamla inventarier. Vi kom dit precis när de öppnade vid 12 och fick då en guidad tur av en äldre dam som bor och arbetar på ön och som kunde väldigt mycket om kapellets och öns historia. Vi fick lära oss att tack vare en gåva från kung Oscar II vid hans besök på Ulvön 1890 så hejdades rivningen av kapellet. Istället köpte Länsmuseet i Härnösand det för 500 kr år 1892. Det var tur det för annars hade vi inte fått se detta vackra lilla kapell! Nuförtiden så används det inte till mycket mer än vigslar och som turistattraktion då man redan 1894 var tvungen att bygga en större kyrka för att få plats med alla öbor.

Efter att ha stannat till vid kapellet så promenerade vi den hela 500 (!!) meter och de 252 trappstegen långa stigen + trappan uppför Lotsberget där man slutligen kommer till Lotsstugan. Den byggdes 1850 och var bemannad ända fram till 1967 då Ulvöns 250-åriga lotsverksamhet lades ner. Uppifrån berget har man jättfin utsikt över hamnen och närliggande öar så när vi väl kom upp så pustade vi ut och beundrade utsikten. Där blev vi sedan sittandes en lång stund och bara njöt.

På vägen upp och ner så passerar man öns hembyggdsgård, som egentligen är en gammal fiskarstuga, som har bevarats, flyttats upp från Hamngatan och numera fungerar som ett museum över gamla saker som finns kvar från den gamla tiden. Vi gick aldrig in där, utan beundrade bara huset från utsidan. Siktet var istället inställt på mat!

Efter att ha funderat och valt lite bland de tre restauranger som finns på ön så satte vi oss på Almagränd, en gammal välkänd restaurang på ön. Ingen av oss var jättehungrig så vi åt en lättare lunch på deras härliga uteservering som hänger ut över havet. Där blev vi sedan sittandes en lång stund innan vi promenerade bort mot båten igen. Innan vi klev på hann vi även med ett besök i Netterströms Handelsbod som fungerar både som museum och butik med en salig blandning av nostalgi och nyare produkter.

Nöjda och lite trötta satte vi oss sedan på färjan och styrde vår kosa mot fastlandet igen. När vi sedan närmade oss Köpmanholmen så väntade tunga mörka moln och vi insåg att vi hade haft tur som varit ute i den yttre delen av kusten där inga mörka regnmoln nått oss under dagen.

Jag har lagt in bilderna i ett bildspel nedan så klicka på den första bilden för att få upp den i rätt storlek och klicka sedan vidare åt höger för att titta på nästa bild.🙂