Anders på besök från Sverige

I förra veckan så var Anders från Göteborg här och jobbade och hälsade på. Han jobbar också på Nobel, men på Göteborgskontoret så han är både en kollega/f.d. kollega och god vän till oss.

Han kom förra fredagen och åkte hem i söndags, så vi fick flera dagar och middagar tillsammans, vilket var väldigt kul! Han bodde dock inte hos oss förrän de sista två nätterna eftersom han bodde vid kontoret den först veckan.

Vi hann med en hel del middagar samt lite olika utflykter runtom där vi bor. I fredags blev det middag hemma och sedan åkte vi ner till stranden i Laguna Beach i lördags. På stranden myllrade det av människor då vädret var väldigt fint så vi fick gå en bit för att hitta en bra plats att ställa ner våra solstolar på. Det är så roligt, men här har nästan alla solstolar när de är på stranden. Många har även ett parasoll, vilket även vi har köpt, som är skönt att ha när solen blir lite för varm och man behöver vila upp sig i skuggan.

Värmen gjorde att vi var väldigt sugna på att hoppa i vattnet direkt, så vi satte ner våra saker och begav oss ner till vattnet. Vågorna rullade kraftigt in mot land och vi började kämpa oss ner genom vattnet som nu blivit lite varmare så det faktiskt var skönt att gå i. Jag skulle gissa att temperaturen nog gått upp till ca 23 grader nu. Vågorna slog emot oss med full kraft, men vi skrämdes inte av det utan hoppade för att hålla oss på fötter och fortsatte lite längre ut.

Jag hade innan vi gick i sagt till Mattias att jag inte tänkt blöta håret, men när jag stod där en bit ut i vattnet så insåg jag att det kunde bli lite lurigt då en jättevåg kom emot mig. Mattias och Anders stod en bit längre ut och lyckades dyka igenom den så att de kom upp på andra sidan mer eller mindre på fötter (förstod jag senare) medan jag frammanade all min kraft till att försöka hoppa över den – det gick sådär… Vågen tog mig med full kraft och håret var helt dränkt! Jag kände mig som Mowgli på julafton som blir tilldaskad av Baloo och rullar fram som ett hjul. Min första tanken var – ringen!😀 – och jag knep ihop handen samtidigt som jag försökte göra mig själv till en boll för att inte tappa kontrollen helt. Dock gjorde jag det ändå och hade verkligen ingen aning om vad som var upp eller ner under några långa sekunder, utan slungades bara runt som ett litet sandkorn i vågen tills den la sig lite och jag fick upp huvudet över ytan ca 10 m längre in. Jag måste ha skrikigt ganska mycket när vågen kom mot mig för när jag kom upp så kom badvakten springandes mot oss och undrade om allt var bra (haha!) och om vi inte hade fenor på oss. Det hade vi ju inte och insåg att det var enda sättet att hantera vågorna på det djupet som vi varit ute på (bara ca 20 m från land). Vi blev tillsagda att stanna längre in mot land om vi skulle bada, vilket jag inte hade något emot.🙂

Det var lite läskigt att inte ha något kontroll alls utan bara slungas med vattnet och hoppas att man inte slungades på någon annan som badade. Som tur är så är botten helt slät och har bara sand, så det enda jag var orolig för (förutom att tappa ringen – haha!) var att jag skulle åka på någon annan, vilket som tur var inte hände.

Vi låg sedan en lång stund och bara slöade i solen innan vi gick en sväng runt Laguna Beach och sedan åkte hemåt. Där grillade vi kött på terassen och kollade på film på kvällen. Vi såg Diktatorn, vilken jag verkligen kan rekommendera! Helt sjuk film som var väldigt rolig om man gillar den sortens humor.

På söndagen så blev det först en lång frukost följt av poolhäng innan vi bestämde oss för att åka upp till Seal Beach för att äta lunch. Mattias hade hört att det skulle vara en mysig liten stad längre upp längs kusten, men det kan vi inte riktigt hålla med om när vi väl varit där. Vi letade en bra stund efter ett trevligt lunchställe att äta på, men fick till slut ge upp och nöja oss med en Irländsk pub med halvtaskiga fish & chips och burgare. Det vi dock fick se när vi var i Seal Beach var en vagn från de röda tågen som gick från LA ner mot kuststäderna söder om staden i början av förra sekelskiftet. Det var ju dessa tåg (Pacific Electric Red Cars) som fick kuststäderna att uppmärksammas av stadsborna som på den tiden köpte sig tomter och byggde semesterhus där.

Pacific Electric Red Car

Efter det körde vi uppåt mot Long Beach där vi åkte ut till Queen Mary II. Hon var ett passagerarfartyg som byggdes i England, sjösattes 1934 och som seglade över Nordatlanten på rutten Southampton – New York mellan 1936-1967. Efter det så har fartyget legat i Long Beach och används som hotell, restaurang och museum. Då Anders skulle flyga hem några timmar senare så hade vi inte tid att gå in på fartyget, men det var kul att se det utifrån. De ska tydligen ha väldigt bra brunch där så vi har ju om inte annat en bra anledning att åka tillbaka dit senare.

Queen Mary II och framför henne en rysk ubåt som används som museum

Anders och Mattias framför Queen Mary II

Mattias letade… hrm… krabbor nere vid vattnet… hihi!

En dykardräkt som hittats i den ryska ubåten

Leave a Reply

