På jakt efter nya glasögon

Så har då dagen kommit när jag verkligen, verkligen, verkligen känner att jag måste ha nya glasögon. De jag har i dag har jag bara på mig från tvättstället till sängen när jag tagit ur linserna och på morgonen från sängen till tvättstället innan jag sätter i linserna. Annars visar jag mig inte i dem alls.

Det är intressant att tänka att ett par glasögon som var så snygga och kändes så bra och passande för endast 4,5 år sedan nu känns helt opassande och fel. Tänk vad smaken ändras… och tur är väl det för annars hade jag gått kvar i de gamla Peak Performance-glasögonen som jag skaffade på nittiotalet när jag först fick glasögon. Haha, vilken syn! Jag tror faktiskt att de ligger kvar hemma på min vind någonstans så jag skulle nog kunna rota fram dem och mina andra gamla och köra en nostalgiprovning. Dock inte något som jag någonsin skulle lägga upp här.😀

Jag har iofs aldrig känt mig fullständigt tillfreds med glasögon överlag, oavsett hur nya och fräcka de har varit. Jag gillar helt enkelt inte att ha det utan känner mig mer bekväm och nöjd med mig själv när jag har linser. Det är så många som är så snygga i olika bågar, men så känner jag mig aldrig. Undra varför det är så…?

Jag började titta på bågar lite tidigare i sommar, men då smaken skiljer sig från vår i Sverige (oväntat?!) så hittade jag inga som kändes tillräckligt moderna och fräscha i designen. De flesta var rätt så tråkiga eller så var de av en modernare design, men hade en modell som inte alls passar mig. Lätt uppgiven så tänkte jag dock att min räddning måste finnas i moderiktiga Sverige så jag skulle kolla när vi åkte dit på semester i augusti.

Väl där så tittade jag lite grann, men nog inte alls så mycket som jag kanske borde gjort. Informationen jag fick från butikerna var att de väntade på nya kollektionerna så jag var ute i lite dålig tid. När jag kollade runt bland befintliga modeller så hittade jag heller inte där något som var av intresse. Jaha, tänkte jag, jag får väl gå och dra på mina gamla plastbågar som bara känns sååå fel. Det är ju trots allt bara min blivande man som ser mig i dem… stackarn.😉

I lördags efter att Mattias varit med mig till brudklänningsbutiken och tittat på de två klänningarna som jag gillade så åkte vi förbi Fashion Island (det stora shoppingcentrat i Newport Beach) för att få en del till ett par solglasögon justerad. Väl inne i den butiken så förklarade vi vårt ärende och fick lämna ifrån oss solglasögonen för justering. Under tiden så började jag titta runt bland de bågar de hade liggandes runtom butiken och efter en stunds väntan och letande så hade jag, med hjälp av Mattias, letat fram några olika bågar som faktiskt kändes riktigt bra. Det slutade med att killen som tagit solglasögonen för justering kom tillbaka och berömde de bågarna jag hade på mig och menade att de var de bästa för mig bland de ca fyra olika som jag provade. Precis den modellen som Mattias också gillade bäst.

Så, jag bad att få namnet på dem och har nu börjat kolla efter vilken optiker som ingår i vår försäkring så att jag vet vart jag ska gå. Här är det ju så att försäkringen täcker undersökningen samt glas och delar av bågarna, men för att få det täckt så måste man gå till rätt optiker. Det är en djungel och jag har spenderat några timmar i dag till att först registrera mig på deras sida för att komma åt alla sökfunktioner mm och sedan kunna leta fram olika optiker. Så klart så finns inte den butik som jag hittat bågarna i med på listan, faktiskt inte en enda optikbutik utan bara en massa optiker som har mottagning runtom Newport Beach, så i morgon får jag ringa försäkringsbolaget och fråga dem hur jag ska gå tillväga.

Jag lovar att lägga upp en bild när jag väl har dem i min hand och på mig! Förhoppningsvis kommer jag känna mig mer nöjd med dem och faktiskt kunna ha dem på mig på dagtid också.😀

Leave a Reply

