Känner mig som Quasimodo

I morse skulle jag som vanligt på torsdagar gå och träna vid 07.15, men när jag vaknar och reser mig från sägen så känns huvudet ca 10 kg för tungt och jag har jätteont i nacken. Väldigt konstigt! Jag kan röra huvudet halvvägs åt både vänster och höger, men bakåt är det som om muskeln inte orkar hålla emot och det känns som om huvudet bara ska falla bakåt. Jag har inte känt något alls när jag sov så jag måste ha legat på ett bra sätt som inte belastat musklerna.

Uppgivet fick jag inse att det var bara att ställa in alla dagens aktiviteter – core et barreträning på fm, lunch med väninna, golf på em. Suck! Förmiddagen tillbringade jag sedan halvliggandes på soffan med stöd för nacken och en varm vetekudde över axlar och nacke. Jag har aldrig varit med om något liknande och har aldrig haft så ont av nackspärr (om det nu är det?) som nu. Det som talar emot nackspärr är ju att jag faktiskt kan luta huvudet bakåt om jag tar hjälp med händerna och håller i det, annars gör det superont. Det är som sagt som om musklerna i nacken har blivit svaga och inte orkar hålla uppe huvudet och därmed gör ont.

Två alvedon hjälpte inte heller nämnvärt, så jag gick ner till bubbelpoolen och satte mig där för att få värme och bubbelmassage mot nacken. Inte heller det verkar ha gjort särskilt mycket till, utan nu, kl 17 på em, har jag fortfarande lika ont som i morse. Ställningen där det gör minst ont, om jag ska vara uppe på benen, är när jag går med huvudet lätt framåtlutat – och hur ser det ut om man ska vara ute bland folk!? Gå runt som Quasimodo!? Nej, det blir att stanna inne helt enkelt!

Det är så typiskt när man har gjort en massa planer och så är det bara att ställa in – tack för det nacken!

Hobbydiagnoser mottages gladeligen!😀

2 thoughts on “Känner mig som Quasimodo

  1. Hej Sara!
    Nackspärr kan vara mer eller mindre smärtsamt. Har du inte huvudvärk och feber tror jag att det trots allt är nackspärr, du kan ha legat på ett sådant sätt att nackmusklerna blivit belastade på ett annorlunda sätt, du kan också gjort någon rörelse under dagen innan som överansträngt musklerna. Det kanske hände något i vågorna, smärtan behöver ju inte komma direkt. Vila och smärtstillande brukar hjälpa men kan ta ett par dygn, försök att röra nacken så normalt som möjligt när smärtan avtagit. Får du feber och huvudvärk så bör du söka läkare.
    Hoppas du känner dig bättre när du vaknar idag!
    Kram Gunilla

  2. Hej Gunilla! Tack för dina kommentarer! Tyvärr var det inte bättre i morse. Vågen hade jag inte ens tänkt på, så det kan så klart vara kopplat till det. Jag försöker ta det lugnt och har tagit några alvedon, men utan direkt bättring, så jag antar att det är vila och väntan som gäller. Jag har huvudvärk, men ingen feber. Tror dock huvudvärken kommer av spänningarna från nacken, så hjärnhinneinflammation är det nog inte. Fortsätter det så här så får jag väl uppsöka en läkare.
    Hoppas ni mår bra där hemma! Hälsa Sune!
    Kram!

Leave a Reply

