Mammas supergoda inlagda gurka

Jag bestämde mig för någon vecka sedan att jag skulle göra mammas fantastiskt goda inlagda gurka och började genast leta efter alla ingredienser i olika matbutiker häromkring. Allt gick att frambringa förutom ättika, vilket jag ju sedan fick veta från Gunnel, som vi satt bredvid på SWEAs kräftskiva, att det inte går att hitta här längre. Som tur var så skulle ju Mattias föräldrar komma hit så jag hann med att beställa en flaska med dem.

I min iver att börja förra veckan, och innan jag visste att jag inte kunde få tag i ättika, så köpte jag gurka och övriga ingredienser. Nu när jag fick ättikan i onsdags och gurkan nog inte skulle klara allt för många dagar till i kylen så bestämde jag mig för att göra den inlagda gurkan i förmiddags.

Receptet var för 3 kg gurka, vilket vi inte kommer hinna äta upp på länge så jag gjorde en tredjedel av det, vilket även det blev rätt så mycket. I våras köpte jag en mandolin som fick åka med till USA och fram tills nu har jag faktiskt inte använt den, men i dag så kom den mycket väl till pass. Tre hela gurkor skulle skivas tunt, tunt, tunt och med mandolinen så gick det i ett nafs. Löken skivade jag för hand och resten var bara att måtta upp och hälla i bunken över den skivade gurkan och löken. Det skulle sedan stå i 2-3 h och sedan var det klart! Så enkelt och så fantastiskt gott!😀 Detta är ett recept jag kan varmt rekommendera till er. Mums!

Receptet hittar ni här:

Karins inlagda gurka

3 kg gurka

1 kg strösocker

1 hg salt

3 msk gult senapsfrö (brunt går också)

3 st gula äggstora lökar eller 1 stor där du istället gör halva skivor

några stycken dillkronor/dillstjälkar/hel dill på kvist

2-3 dl ättika 24%

2-3 tsk atamon konserveringsmedel

Gör så här:

  • Tvätta och skiva sedan gurkorna tunt
  • Skiva löken tunt
  • Lägg alltihop i en bunke och tillsätt kryddor, socker, salt, ättiksyra och atamon
  • Låt stå 2-3 h så att sockret löses upp och det bildas en lag
  • Lägg sedan upp i burkar och förvara i kylen eller i frysen
  • Gurkan kan klara sig utan konserveringsmedlet, men lägg då i mindre burkar och frys in så att det inte står för länge i kylen

Leave a Reply

