Att göra en Halloween Jack-o’-lykta

I lördags köpte jag, som jag nämnde i ett tidigare inlägg, en pumpa för att göra ett pumpaansikte och lykta, eller Jack-o’ lantern som de heter här. Nu såhär innan Halloween är det pumpasäsong och det kryllar av pumpor överallt i alla butiker. Det ser så fint ut med den orangea färgen när de ligger i stora pumpaberg utanför butikerna och lyser upp omgivningen med sin härliga färg.

Efter att ha suttit och jobbat med mitt CV en bra stund i går så kände jag för lite omväxling för hjärnan och kom då på att jag faktiskt hade min pumpa som jag kunde greja med!😀

Min fina, utvalda pumpa som snart ska bli en lykta

Börja med att skära av locket, gör en flik så att man alltid ser åt vilket håll locket ska sitta och gröp sedan ur innehållet med en sked eller liknande

Det är rätt så mycket slams inne i pumpan så man får hålla på ett tag för att få ur allt. Spara alla frön som du tar ur så kan du rosta dem sedan och lägga på en god sallad eller liknande. jag var lite för snabb så hann inte ta några bilder på innanmätet, men kan berätta att det bestod av en massa långa orangea trådar där det satt fast en massa pumpakärnor.🙂

Ett enkelt sätt att få loss kärnorna från trådarna är att lägga dem i vatten och sedan gnugga dem mellan händerna. Då lossnar kärnorna och lägger sig på ytan, medan trådarna och allt annat slams lägger sig på botten. Efter det är det bara att torka dem och sedan in i ugnen med lite olja och salt över så vips är de gyllenbruna och smakar smaskigt!

Rita upp ansiktet du vill ha på ett papper. Det finns massor att välja mellan på nätet så det är bara att googla!

Tejpa fast pappersarket på pumpan för att lätt se var ansiktet ska vara. Tryck sedan med en knivspets med jämna mellanrum längs linjerna för att markera på pumpan var du ska skära.

Ta sedan bort mallen och börja skära. När du skurit längs linjerna och sett till så att kniven gått igenom pumpaskalet ordentligt så trycker du ut biten du skurit ur innifrån och kan även snygga till kanterna med en kniv om det behövs. Jag använde en filékniv när jag skar genom pumpan då den är lång och smal och gick relativt lätt att skära med genom det tjocka skalet.

Titta bara vad fin den blev när den var klar!

Och här står den ute på terassen med ett ljus i och blir en vacker, glad lyktgubbe som sprider en massa mysljus!😀

2 thoughts on “Att göra en Halloween Jack-o’-lykta

Leave a Reply

