Hittar tröst i kanelbullar

Efter tragiken kring min fina pumpa så bestämde jag mig för att baka kanelbullar, lite som en tröst.😉 Jag hade äntligen hittat ett recept som en svensk tjej boendes i USA hade lagt upp på sin blogg där det stod hur mycket amerikansk torrjäst man skulle ha i degen. Det har varit det stora problemet tidigare då jag inte vetat exakt hur mycket färsk, svensk jäst motsvaras i amerikansk torrjäst. Jag har heller inte orkat experimentera med det för att få fram rätt dos utan har helt enkelt gått och dragit på det ett tag.

Nu var det ju kanelbullens dag för två veckor sedan, närmare bestämt 4 oktober, och då kom tanken på bullar tillbaka. Jag började googla lite mer på recept och hittade förra veckan ett som jag ville testa.

Sagt och gjort så tog jag tag i det i fredags när jag precis begravt pumpan. Jag tog fyllningen från ett annat recept och upptäckte när jag bakat ut degen och skulle smeta på fyllningen att jag inte hade gjort riktigt tillräckligt så det blev ett tunnare lager än vad jag tänkt, men det fick gå ändå. Jag hade inget mer smör hemma så det var bara att gilla läget och köra på.

Bullarna blev jättefina och mängden jäst verkar stämma, dock blev de lite torra iom att det inte var så mycket fyllning inuti. Det är ju bland det godaste som finns i kanelbullen så nästa gång ska jag göra fyrdubbelt så mycket fyllning och brassa på ordenligt. Learning by doing heter det ju.😀

Mums!

2 thoughts on “Hittar tröst i kanelbullar

    • Härligt! Kom ihåg att göra massor med fyllning bara, för det är den som gör de så goda! Jag tog mandelmassa i och det var jättegott, men som sagt så gjorde jag för lite.🙂
      Kram!

Leave a Reply

