Trött pumpa :(

Min fina. glada pumpa som jag gjorde för en vecka sedan blev visst rätt så snabbt trött.😦 Jag trodde att en pumpa skulle hålla sig länge och stå fint med ljus inuti och lysa upp våra mörka kvällar med sitt varma mysiga ljus, men ack nej…

I torsdags när jag skulle flytta på pumpan, som stått på bänken i den öppna delen mellan köket och matrummet, så sjönk mina fingrar in i sidan och jag blev alldeles kladdig, Jag kollade då lite närmare på den och insåg att den hade börjat mögla och inte lite heller! Den var alldeles svart och lurvig inuti och utanpå hade den blivit mjuk och börjat säcka ihop nertill.

Buhuuuu! Min fina pumpa som jag trodde skulle stå för alltid! Eller, ja, kanske i några veckor i alla fall. Jag hade till och med varit och köpt två stycken till, en liten och en lite större som tillsammans skulle bli en pumpafamilj med den glada “mamman” som jag redan gjort. Det skulle bli en elak pumpapappa och ett sött litet pumpabarn, men inte då.

Rent rationellt så förstår jag ju att en grönsak som man skurit i och blottat köttet på inte står sig så länge, men det hade som inte riktigt nått mina romantiserade tankar om höst, Halloween och fina pumpalyktor så därför blev jag så förvånad när det hände. Nu står iaf pappa och barn oskurna utan sin älskade mor och väntar på att bli fixade, fast då kommer jag göra en åt gången så att vi får njuta av dem en och en.

Genast efter att ha upptäckt mögelattacken började jag googla på olika alternativ till att förlänga en pumpas liv, men det verkade rätt så krångligt så jag ska nog bara låta pappa och barn vara och hålla de dagar de gör i naturligt tillstånd. Jag hittade en sida där en person hade gjort ett skolprojekt och testat olika medel. Här kan ni läsa om det. Det fanns alternativ med lim, vaselin, någon specialspray, akrylspray och blekmedel och alla låter ju väldigt trevliga medel att hantera. Nej, det får nog vara…

Jag dokumenterade hur som helst förfallet under ett par dagar innan det blev för mycket och jag fick ta farväl av min fina, glada pumpa:

Glad pumpa där allt fortfarande var frid och fröjd!😀

Förfallet upptäcks i torsdags kväll…

… och pumpans mörka inre avslöjas.

Tröttheten fortsätter på fredagsförmiddagen…

… framåt lunch har leendet nästan försvunnit…

… till det slutligen var dags att ta farväl i fredagseftermiddag.. snyft! ; (

Pumpan såg dock lika glad ut trots att den hamnat i soptunnan!😉

2 thoughts on “Trött pumpa :(

    • Ja, det blev tyvärr ett kort liv för mina kära pumpa, men man lär sig ju något av alla upplevelser.😀
      Kul att jag kunde glädja dig i din skrivarpaus.🙂 Antar att det är skönt att vara på sluttampen nu? Stor kram!

Leave a Reply

