Svenska produkter i USA

Vi har genom tips från andra svenskar hittat en affär som säljer ett urval av svenska produkter i närheten av där vi bor och det är inte IKEAs Sweden Shop.🙂 Det är en affär som heter World Market och som ligger vid South Coast Plaza, vilket är ett stort shoppingcenter ca 10 min från oss.

World Market

Jag var där första gången med Mattias föräldrar för en vecka sedan och i går, efter att jag hämtat Mattias från flygplatsen, så åkte vi dit och kollade in deras sortiment tillsammans. Det är en väldigt underlig butik med en massa olika produkter – allt från väldigt pråligt julpynt, gardiner och viner till Nyåkers pepparkakor. En salig blandning! Men tittar man noga så kan man hitta flertalet godbitar från olika länder runtom i världen – goda olivoljor från Italien, svenska godsaker, spanska viner, schweizisk choklad, tyska produkter (varför man nu skulle vilja ha det?!😉 ) och en massa annat.

Vi hittade iaf en hörna med svenska produkter och något som jag letat efter, som iofs inte är svenskt, men som jag saknat till bakning – Digestivekex. Det finns nämligen inte att få tag i här i någon annan affär. De har några andra kex som de blandar ihop när de gör botten till cheesecake, eller ännu vanligare – det finns färdiggjorda bottnar som man bara lägger fyllningen på. Det duger inte för mig!

Här är några av de produkter vi hittade:

Den svenska sektionen med knäckebröd, ballerinakax, singoallakex, kexchoklad, chokladdalahästar, sylt, kaffe och en lite mer

Nyåkers pepparkakor…

… i stora lass!

Yum….. eh… eller? Jag föredrar nog hemmagjorda med bara naturliga ingredienser.

Det fanns även några andra spännande produkter som drog ögat till sig:

Iiiiuuuuhhhhh….!!! Snacka om att INTE ha ett inbjudande namn!😉

Något för ölfantasten

Leave a Reply

