Kladdkakans dag…

… var tydligen i går (läs: i onsdags)!

Som ett stooooort fan av kladdkaka ända sedan barnsben så måste jag bara fira kladdkakans dag! Nu visade det sig att jag missade den med en dag då den tydligen var i går. Haha!😀 Jaja, så stor fantast var jag tydligen inte så jag visste vilket datum det var, men nu kan jag det: det är alltid den 7 november!

I em var Carolyne här och fikade och då passade jag på att baka smarriga kladdkaksmuffins med lite extra godsaker i och uppe på – marshmallows och hackade pekan- och cashewnötter. Det blev mycket gott vill jag lova!

På väg in i ugnen…

… och färdiga!

Receptet jag gjorde dessa av är lite olikt från standardreceptet som jag faktiskt kan utantill efter att ha gjort kladdkaka så många gånger i min barndom. Hihi! Denna gång ville jag testa något lite annat och blandade ihop lite fler ingredienser utefter vad jag kände mig sugen på i dag. Det blev supergott!

Nöt- och marshmallowespressomuffins

  • 100 g smör
  • 100 g mörk choklad
  • 2 dl socker
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 2 1/2 dl vetemjöl
  • 2 msk starkt kaffe
  • 2 ägg
  • 1 dl minimarshmallows
  • 1 dl grovhackade salta cashewnötter och pekannötter

Smält smöret och chokladen, blanda sedan i socker, kakao och vaniljsocker till en jämn smet. Efter det tillsätter du kaffet, mjölet och sist äggen och rör försiktigt ihop allting. Det ska inte röras med elvisp eller kraftigt med en visp, utan bara försiktigt med en vanlig visp eller gaffel. Fyll formarna till 3/4 och tryck sedan ner ca 4 stycken marshmallows i smeten i varje form. Sist strör du de hackade nötterna över och sätter in i ugnen på 175 grader i ca 12 minuter, lite beroende på ugnens styrka.

Börja med 10 och testa med en sticka. Har de fått en fast skorpa kan de vara ok att ta ut redan då, men kommer ha ett rinnigt inre. Vill man ha fastare inre ska de stå inne några minuter till. Jag förespråkar ett rinnigare inre då de blir som godast efter att de fått stå en stund (eller någon dag) och är riktigt sega och kladdiga inni. Mums! :D Denna smet blev 12 stycken formar ca 7 cm i diameter.

Det positiva (främst för figuren) med att göra muffins istället för en stor form är att man kan frysa in de flesta och bara ha några framme som man äter samma dag. Resten kan man ta fram när man blir sugen och vill ha något gott till efterrätt eller till kaffet. Då är de redan portionerade och är lätta att ha som bjudfika om man får gäster.🙂

Alternativet är att göra en stor form som man moffar i sig hälften av direkt när den är klar och sedan andra hälften dagen efter, med start till frukost. Har aldrig hänt mig, men jag har hört de som gör så… hrmm… *fniss*

One thought on “Kladdkakans dag…

Leave a Reply

