Hello Big Apple!

Vi ska åka till New York nästa fredag!🙂

Det kanske inte känns som något att hurra för just nu med tanke på vad som har hänt där den senaste tiden, men då vi bokade resan för någon månad sedan så kändes det väldigt roligt och spännande (och kommer säkert bli det också). Mattias ska dit och jobba måndag och tisdag 26-27/11 så vi åker dit fredagen innan och får helgen tillsammans, samt onsdagen innan vi flyger hem.🙂

Här är jag och Mattias uppe i ett kallt och blåsigt Rockefeller Center när vi var i NY senast, i februari 2011.

Det blir intressant att se hur staden ser ut då, en månad efter superstormen Sandys framfart och förödelse. Det man sett på nyheterna här är hur hemskt det är på nedre Manhattan, New Jersey och många andra områden som drabbats. Bland annat blev flera tunnelbanestationer så översvämmade att det kommer ta veckor att få bort allt vatten och skräp. Skräpet har visat sig vara ett av de största problemen vid städningen där då det har spolats ner tonvis med bitar från hus, bildelar, cyklar, you name it i tunnelbanorna.

Min granne, som jag brukar spela golf med, åkte till NY förra helgen då hennes man skulle ha sprungit NY Marathon, som nog många av er vet blev inställt. Hon åkte med för att se om hon kunde hjälpa till i all förödelse och donera pengar till offren, vilket jag är säker på uppskattades varmt av NY-borna.

Vi flyger upp dagen efter Thanksgiving så det blir kul att se om det är en massa såna dekorationer i NY också. När jag tog en promenad på Balboa i går morse så såg jag denna vackra megakalkon vid huset som hade så otroligt mycket pynt till Halloween. Kolla även in belysningen som de täckt huset med redan. Antar att det är inför julen, så jag måste gå dit på kvällen någon dag snart och se ifall de har det tänt redan.

Vackert…

5 thoughts on “Hello Big Apple!

  1. Åh, vad kul !!🙂 Hälsa New York! Alla bilder i och med Sandy (om än bedrövliga, förstås) har fått mig att toklängta efter ett återbesök. Har ju bara varit där en gång, när jag tillsammans med min mor och syster firande min 30-årsdag on top of the empire state building!😉 Vad fina ni är på bilden. Kram!

  2. jag och Mikael ska förresten fira Thanksgiving nästa torsdag, har vi bestämt (America lovers, som vi är). Vi vet inte hur man gör, men vi har tänkt äta kalkon och vara tacksamma😀

  3. Ja, det är en underbar stad, så jag förstår att du längtar! Ni kanske ska lägga till några dagar till er USA-resa till våren/sommaren och ta NY också.🙂 Annars så såg jag att Norwegian ska flyga Stockholm-NY till väldigt bra priser, så det kan ju vara ett kul alternativ för en långhelg för dig och Micke.

    Vad mysigt att fira Thanksgiving! Jag vet heller inte hur man gör, så ni får väl läsa på lite grann innan nästa torsdag. Hörde dock om det ultimata kalkonreceptet där man fyller en kalkon med en anka, som i sin tur är fylld med en kyckling. Kallas Turducken. Kanske något för er?😉 Haha! http://en.wikipedia.org/wiki/Turducken

  4. Ja exakt, när vi såg Norwegian-släppet av NY-resor var vi nära att klicka hem det bums, men det var lite tidigt för att bestämma datum. Hursomhelst ska det bli ett stopp där på juni-äventyret! Vore ju inte helt fel upprepa traditionen vid 35, 40, 45 osv🙂

    Hahaha! Crazy recept, jag ska tipsa köksmästaren :p Kalkon blir det definitivt, jag tänkte mig med sötpotatis och tranbärsås, och att vi är tacksamma och ser någon parad efteråt. Har googlat lite och ugglor verkar höra till dekorationen så såna ska fram! Synd faktiskt att inte Thanksgiving (likt Halloween) har integrerats i Sverige, vi behöver ju verkligen saker som lyser upp i novembermörkret.

  5. Haha, du vet ju mer om Thanksgiving än jag som bor här märker jag.😀 Får nog läsa på lite här också så jag vet vad det handlar om egentligen!

    Tycker det låter som en mycket trevlig tradition som borde upprätthållas! Ska nog införa den här också. Hihi.🙂

Leave a Reply

