På plats i stora äpplet!

Nu har vi varit här i NY i tre dagar och njuter för fullt! Vi flög från vår flygplats i Newport Beach i fredags, kl 8 efter att ha suttit en timme på plattan pga för mycket dimma. Detta gjorde att vi skulle bli en timme sena, men piloten lyckades flyga in lite tid så det blev inte fullt så mycket. Inflygningen mot Manhattan var härlig då vi på håll såg hela skylinen med Freedom Tower som stack upp över de andra. När vi sedan anlände stod en bil och väntade på oss, så vi hoppade in och körde mot hotellet. Äntligen framme!😀

Mattias hade bokat ett hotell i närheten av Flatiron som hette Hotel Giraffe och var ett litet sött hotell med väldigt bra läge. När vi checkade in så visade det sig att vi fick rumsnummer 707, vilket är samma nummer som vi har på vår lägenhet i Newport Beach. Lustigt sammanträffande!

Känns som hemma!🙂

Hotellet serverade vin och ost i lobbyn varje dag mellan 17 och 19, så vi passade på att ta oss en ostbit och ett glas vin innan vi gav oss ut på stan för att insupa den härliga atmosfären. Vädret var väldigt skönt, runt 5 grader ute och friskt i luften, så vi njöt båda två av att bara promenera runt och titta på hus, människor och butiker. Vi gick förbi Rockefeller Center för att se på deras stora julgran, men den var inte helt färdiguppsatt ännu, utan de var i full gång, så kanske vi hinner se den färdiga innan vi åker hem på onsdag. Dock hade de annat julpynt och en julshow projicerad på fasaden till Saks Fifth Avenue. Vi stannade för att titta på den och förundrades över hur mäktigt det var att titta på.

Julgran på gång

Julshow på Saks fasad

Senare på fredag kväll hade vi en middagsbokning på Smith & Wollenskys, vilket är ett steakhouse som är känt för sina kötträtter. Där blev det varsin god stek och ett glas rött till det. Mätta och trötta promenerade vi hemåt efter middagen och stupade i vår väldigt sköna säng (vilket är ganska ovanligt för att vara hotell).

På lördagen vaknade vi ganska tidigt och började dagen med frukost på hotellet innan vi begav oss ut på stan. Solen sken, det var ca 2 grader och väldigt friskt ute. Underbart!😀 Vi promenerade ner till södra Manhattan för att se området som blev värst drabbat av Superstormen Sandy. Det syntes inte så mycket på ytan, men några tunnelbanelinjer var fortfarande inte i bruk, vi såg butiker som höll på att sanera inomhus och säkert var det mycket mer som inte syntes utifrån. Vi gick till Battery Park, vilket var det område som låg helt under vatten under stormen, och förundrades över hur fort det gått för dem att städa upp. Där syntes ingenting av all förödelse. Det var dock rätt så blåsigt i kördag så när vi var där nere så fick vi en liten liten föraning om hur det måste ha varit när stormen drog in. Dock var vi inte alls i närheten av den riktiga stormen, men fick ändå hålla hårt i varandra så vi inte skulle blåsa iväg.

Vi gick även förbi Freedom Tower, som byggs vid Ground Zero, och såg hur de nu är nästan klara med den byggnaden. Det är bara toppen som saknar fasad nu, så den sticker upp som en svart topp längst upp.

Freedom Tower

Eftermiddagen spenderade vi med att strosa runt i olika områden, åt lunch på ett mysigt café i SoHo, och gick in och ut i olika butiker runtom stan. Lördag kväll hade vi en bokning på Marcus Samuelssons restaurang Red Rooster uppe i Harlem, så vi tog en taxi dit och avnjöt en god middag i en härlig atmosfär. Vi hade en ganska tidig bokning och stället var redan fullt vid 18-tiden, vilket var härligt. Menyn var varierande med inspiration från olika delar av världen, men de hade en svensk rätt där – Gravlax. Vi hörde hur de i bordet bredvid beställde den rätten och fnissade lätt åt hur de uttalade namnet.😉

Välkommen in!

Mums!

Söndag morgon blev ännu tidigare då Mattias var tvungen att gå och jobba i några timmar. Jag stannade då kvar på hotellet, skypade med mamma och pappa och bara slappade framför tvn sen, vilket var mycket skönt. Vid lunch kom Mattias tillbaka och vi skulle då byta hotell. Anledningen till bytet var att han ju var här för att jobba måndag och tisdag och vi då skulle bo på det hotell som hans jobb bokat. Jag hade då redan packat ihop våra saker så vi hoppade in i en taxi och kom snabbt till nästa hotell som låg bara en liten bit längre upp. Väl där så lämnade vi våra saker och begav oss ut på stan igen. Vädret var fortfarande härligt och kallt, men vi fortsatte promenera runt, titta på människor, hus och butiker. Det finns så otroligt många mäktiga och vackra byggnader i NY så man njuter av att bara titta uppåt när man går runt på Manhattan.

Spännande byggnad

Härliga NY

På eftermiddagen hann vi även med ett Skypesamtal med våra bästa toastmasters Jonas och Mia för att prata igenom lite detaljer kring bröllopet. Sååå spännande!😀

För söndag kvälls middag hade Mattias gjort en bokning på Gramercy Tavern, ett mysigt ställe nere på 20:e gatan. När vi kom dit så kom jag på att jag faktiskt redan ätit där när jag var i NY för tre år sedan. Dock kan jag inte påstå att jag minns så mycket av det besöket, så det blev nästan som om det var första gången.🙂 Vi tog varsin avsmakningsmeny på sju små rätter, vilket var jättegott. Mattias hade sagt att det var vårt Anniversary (två veckor efter det riktiga, men men) när han gjorde bokningen så de var så söta att först bjuda på var sitt glas champagne när vi satt oss och sedan fick vi även en extra efterrätt i slutet av middagen, med Happy Anniversary skrivet på kanten. När de sedan kom med notan så fick vi med oss varsin muffin för att äta hemma. Så gulligt och så gott!😀