Whale spotting i Newport Beach!

Nu har jag äntligen sett en val i Newport Beach! Ända sedan vi flyttade hit så har jag hört från olika personer att de ser valar och delfiner mest hela tiden när de är nere vid havet, på olika ställen. Jag har aldrig sett en enda och jag har verkligen kollat och kollat och kollat, väldigt noga, men utan någon som helst antydan till ens en krusning på vattenytan. Malin och jag såg några illaluktande sjölejon när hon var här och hälsade på så det är väl det närmaste något större havslevande djur jag har kommit i det vilda.😀

Meeeen, nu har det äntligen skett! För några veckor sedan (ja, jag vet att jag har varit überdålig på att skriva de senaste veckorna, men det har sin anledning) så hade vi besök från Henrik, som jobbar på Nobel Biocare i Zürich som var i USA på en jobbresa och då även hann träffa oss en sväng. Vi tog med honom på en sightseeingtur runt om Newport Beach och åkte till en av de långa pirerna som går ut från Balboa Peninsula strax utanför oss. Vi promenerade ut på piren och rundade den lilla dinern som ligger längst ut och på tillbakavägen så är det någon som ropar på oss. Jag tänker först att det är någon som vill sälja något så jag ignorera honom, men Mattias vänder sig om och då säger mannen “kolla där, en val!”.

En val!!?? Weeeeeee, äntligen skulle jag få se en val!

Den låg väldigt nära stranden och det stod en hel hög med människor och tittade på den på bara ca 10 meters avstånd. Vi skyndade oss dit på ivriga ben (kanske bara var jag som var så ivrig, men men) och stod sedan och tittade på när valen låg och rörde sig i vattnet och sprutade luft ur sitt blåshål på ovansidan. Jag hade hoppats på att få se en sådan där klassisk bild med en dykande val som tippar upp stjärtfenan, men hade någon dag innan läst att det inte är alla valsorter som gör det så då vi inte fick se något sådant utgick jag från att denna inte tillhörde den “stjärttippande” sorten.

Med valmått mätt så var den nog inte så stor, utan mätte kanske 6 meter, men jag tyckte det var väldigt mäktigt att stå och titta på den där den rörde sig i vattnet. Den höll sig mest under vattenytan, men visade någon fena och lite av ovansidan ibland så vi fick en uppfattning om dess storlek.

Jag filmade hela tiden och har gjort några bilder av filmen för att ni ska få se lite grann av den.

IMG_2965

Förväntansfulla människor på stranden väntar på att få se mer av valen

Skärmavbild 2013-02-06 kl. 17.34.31

Här ser man hur den ligger i vattnet och man kan skymta stjärtfenan till höger

IMG_2968

Klassiskt valutblås och någon valdel som sticker upp ur vattnet

Leave a Reply

