Oreo chokladtryffeltårta

Ja, ni läste rätt! En tårta med chokladtryffel och Oreos – MUMS!

Förra veckan så gjorde jag en tårta av ett recept som jag hittat på nätet, men jag gjorde lite ändringar i det för att få det till mitt eget (plus att jag inte hittade alla ingredienser😉 ).

Resultatet blev helt magiskt gott och vi smaskade i oss flera bitar, flera kvällar under förra veckan när Mattias föräldrar fortfarande var här. Kakan blir rätt så mäktig så en bit räcker oftast, men är man riktigt chokladsugen (som jag oftast är!) så går det att få i sig mer.

När det var en bit kvar av kakan kom jag på att jag ju måste ta kort på den för att lägga upp på bloggen, så här är alltså en bild på den sista biten, som jag för övrigt åt upp i måndags på förmiddagen. Hehe! Den är inte den vackraste biten, men ack så god!

IMG_3338

Hur gör man då detta mästerverk? Jo, det är inte alls svårt och något jag varmt rekommenderar till alla som ska ha en middagsbjudning hemma då den med lätthet kan förberedas dagen eller två dagar innan. Den förvaras bara i kylen mellan serveringarna så håller den sig lätt i ca en vecka (om det nu finns något kvar efter en vecka?!😉 )

Oreo chokladtryffeltårta

Räcker till ca 10 personer, tar ca 20 minuter att göra, men ska stå och svalna i ca 5 h.

Botten

  • 3,5 dl fint mixade oreoskakor (ca 220 g), eller annan sort som har kraftig chokladsmak
  • ca 75 gram smält, helt avsvalnat smör

Fyllning

  • 225 gram mörk choklad (runt 60 %) som hackas/bryts till mindre bitar
  • 75 gram smör
  • 2 stora ägg
  • 0,75 dl vispgrädde
  • 0,6 dl strösocker
  • 1/4 tsk salt
  • 1 tsk vaniljextrakt

Att göra botten:

  • Värm ugnen till 175 grader.
  • Mixa Oreokakorna i en matberedare/mixer tills de blivit till små smulor och häll sedan i det avsvalnade smöret. Blanda tills allt är fördelat.
  • Tag en springform på ca 20 cm och smöra kanterna, samt lägg papper i botten. Häll i bottensmeten och fördela runt formen så att hela botten är täckt.
  • Ställ in formen i mitten av ugnen med ett foliepapper under, då det kan läcka ut lite grann ur botten. Jag vet, jag provade utan först och fick rengöra ugnen sen…😦
  • Baka botten tills den har lyft lite grann, ca 10 minuter och låt den sedan svalna helt och hållet i formen på ett galler, ca 30 minuter.
  • Låt ugnen vara fortsatt på.

Att göra fyllningen:

  • Smält under omrörning choklad och smör i en kastrull med svag värme tills allt är blandat till en jämn smet. Ta bort från plattan och låt svalna i ca 5 minuter.
  • Blanda samman ägg, grädde, socker, salt och vaniljextrakt i en skål. När allt är blandat ska choklad- och smörblandningen hällas i och blandas ihop till en jämn smet.
  • Häll fyllningen i den avsvalnade botten och slå formen mot köksbänken en gång för att få bort eventuella luftbubblor.
  • Baka i ugnen i 20-25 minuter tills fyllningen har lyft några centimeter och kanterna börjat bli lite fastare. Mitten ska fortfarande röra på sig om man lätt skakar på formen. Mitten kommer att bli fast när kakan svalnar.
  • Låt kakan svalna på ett galler med formen kvar runt i ca två timmar. Kyl den sedan, utan att täcka över den, i kylen, ca fyra timmar.
  • Ta bort springformen och pudra kakaopulver över innan servering.
  • Njuuuuuuuut!

3 thoughts on “Oreo chokladtryffeltårta

  1. Jag bara instämmer, denna kaka är ljuvligt god!
    Vi hade verkligen tur att vi besökte er när du bakade den så vi fick möjlighet att smaka. Passar på att tacka för er gästfrihet under de veckorna vi besökte er. Var beredda , vi kommer tillbaka!!
    Kramar Gunilla

  2. Pingback: Semmeldags! | OC living by: Sara

Leave a Reply

