Mitt första väckelsemöte… nice… :(

Jaha, så har man alltså varit på ett väckelsemöte… eller nåt i den stilen iaf.

Vid eventet som jag deltog i genom SACC förra veckan så satt jag bredvid en svensk kvinna som var jättetrevlig. Hon var en läkare från Göteborg som hade flyttat till LA för 10 år sedan med sin man för att forska inom sitt område. De skulle ha stannat två år, men blev kvar.🙂

Hur som helst så bytte vi kontaktuppgifter och någon dag senare fick jag ett mail från henne där hon frågade om jag ville åka med på en föreläsning som hon och en annan svensk kvinna skulle på kommande lördag förmiddag. Jag tittade på den bifogade informationen och såg att det handlade om hälsa, vilket jag tycker är intressant så jag tackade ja och tänkte inte mer på det. Den andra kvinnan, Susanne, ringde mig senare i veckan och erbjöd sig att hämta upp mig på vägen till Long Beach, där eventet hölls, så jag tackade ja.

Susanne hämtade mig vid halv nio och vi körde norröver mot Long Beach och satt och pratade i bilen på väg upp. Hon var också från Göteborg, hade vunnit green card-lotteriet för fyra år sedan och flyttat hit med man och barn. En trevlig kvinna. Väl framme så var det fullt med människor och alla var väldigt taggade. Jag frågade lite mer om vad talarna skulle prata om och fick till svar att första delen av föreläsningen skulle jag få reda på mer detaljer om produkterna mm.

När själva föreläsningen började så visade det sig att jag kommit till ett slags väckelsemöte för ett företag som heter USANA. De säljer produkter inom hälsa: shakes, proteinbars, hudvårdsprodukter, mm mm och deras organisation är uppbyggd enligt pyramidprincipen, dvs varje säljare ska rekrytera fler säljare och tjänare därmed mer pengar och klättrar högre upp i hierarkin. Ganska snart (läs: direkt!) kände jag att detta inte var något för mig, men vid andra halvan av eventet skulle trots allt två kända talare presentera om hälsa så jag tänkte att det iaf kunde bli intressant. Sen hade jag ju ingen egen bil heller, så jag var tvungen att stanna. Den första 1,5 timmen kändes som en evighet och jag var väldigt lättad när andra halvan började. Den var faktiskt mer intressant, men talarna är ju även de “frälsta” så de hade inkorporerat produkterna och företagets filosofi i deras presentationer. Det hela var sagt att det skulle sluta 12.30, men drog över tiden till 13.15 – 45 minuter!!! Det var långa 45 minuter då jag hade gjort andra planer på em baserat på en sluttid vid 12.30, samt att jag inte alls var intresserad av att vara där.

Jag kan tänka mig hundratals bättre sätt att spendera min lördagsförmiddag än detta. Nu hoppas jag bara att jag inte börjar bli jagad av några överentusiastiska människor som vill rekrytera mig till deras organisation… suck!

Leave a Reply

