Midsommarfirande i LA

Hoppas ni alla hade en härlig midsommar och att det inte regnade för mycket på er! Min midsommar firades uppe i LA – ett arrangemang som leddes av SWEA LA, SACC LA och Svenska Kyrkan där det var klädning av midsommarstång, dans runt stången, midsommarbuffet och jordgubbstårta samt svensk musik.

Jag åkte dit med Magdalena och Johan, samt deras lilla dotter Filippa och hunden Fritz. Jag och Magdalena åkte från Newport Beach runt tre-tiden för att hämta Johan från jobbet och sedan åka vidare norröver mot LA. Dock blev vi tvungna att stanna för matning och sedan även blöjbyte längs vägen, men slutligen började vi äntligen närma oss LA. Eventet skulle börja kl 17 med att kläda stången, men då vi satt fast i mer och mer trafik ju närmare LA vi kom började vi inse att det inte skulle vara möjligt att vara med på den biten. Vi tröstade oss med att de inte skulle dansa runt stången förrän vid 18.30 och “dit måste vi ju bara hinna” tänkte vi optimistiskt. Trafiken var dock så hemsk så när vi väl kom fram så var klockan runt 19, vilket var då middagen skulle börja. Vi hade fått lite knapphändiga väginstruktioner, men visste att det skulle ligga i en park vid The Grove, så vi parkerade där och hittade en park där vi knallade in glada i hågen förväntandes se ett stort gäng svenskar med blommor i håret. Detta blev dock inte fallet, utan de enda vi såg var lite motionärer, samt ett gäng ungdomar som spelade basket. Jaja, vi gick tillbaka till The Grove och började leta på andra ställen istället då ingen av våra kartor visade någon annan park i närheten. Helt plötsligt får vi på håll syn på en svensk flagga, lätt undangömd, och vi börjar gå mot den – vi hade efter 30 minuters irrande till fots och tre timmar i bilen äntligen hittat rätt!

Magdalena hade beställt en midsommarkrans till lilla Filippa från en florist nere på Balboa Island (som f.ö. aldrig hade sett något liknande) och hon ville ju så gärna att lillan skulle hinna ha den på sig lite innan hon somnade iaf. Som tur var så var vi nu på rätt ställe och det kryllade av svenskar, samt amerikaner med någon svensk anknytning. Läste sedan att det var över 350 personer där, vilket var kul! Stången var då redan rest, dansen klar och många satt redan och åt, så vi begav oss in i folkmassan, hade tur att hitta en bord att sitta vid och slog oss ner. Midsommartallriken som de marknadsfört innehöll inte så mycket som jag tycker om så jag hade inte beställt den, men både Magdalena och Johan gillar sill och Janson, så de gick och hämtade sin mat. Istället fokuserade jag på jordgubbstårtan och hittade största möjliga bit som jag började mumsa i mig till middag istället. Haha!😀

IMG_3796

Så här söt var lilla Filippa med sin midsommarkrans på sniskan (jag verkar ha problem med fokus på de senaste bilderna jag tagit :D)

IMG_3814

Johan, Filippa och jag fram för midsommarstången (f.ö. med min födelsedagshandsväska!)

Vi var kvar där i någon timme till, medan solen fortfarande var framme, men när den gick ner började det bli lite för kyligt att sitta ner så vi strosade runt inne på The Grove (vilket är ett utomhusshoppingområde) ett tag innan vi körde hemåt. 45 minuter senare var vi hemma i Newport Beach och klockan var då redan nästan halv tolv på kvällen så det blev sängen direkt. Trots allt nöjda med att fått fira svensk midsommar, även om det inte var hemma i Sverige.🙂 Saknade dock Mattias lite extra mycket i fredags och tänkte på honom, stackaren, som jobbade som en galning i NY. Tur han kommer hem om en vecka nu!

Leave a Reply

