Får jag presentera: Fru Sara Flodin!

Ja, det är jag det! Nu har jag hämtat ut mitt pass och heter officiellt Sara Flodin!

Skärmavbild 2013-10-12 kl. 14.49.18

Bild tagen av vår underbara fotograf Anna Roström

Strax innan vår hemresa i augusti så fick jag tillbaka papperna från Skatteverket om att min namnändring gått igenom så när vi var hemma ansökte jag sedan om ett nytt pass. Jag har gått och dragit lite på det då jag inte har fått klarhet i hur det går med mitt visum som ju sitter i mitt gamla pass. Dock, efter lite efterforskning och information så bestämde jag att jag fixar nytt pass nu och så får jag lösa nytt visum i det nya passet nästa gång vi är i Sverige, nästa år.

När jag var inne hos Polisen för att ansöka om passet så insåg jag precis när jag fick blanketten framför mig att jag aldrig övat på min nya namnteckning! Iiihhh!! Jag fick be damen bakom disken om en bit papper att testa lite granna på och sedan efter några taffliga försök så fick det bli som det blev. Inte helt tokigt kan jag meddela.🙂 Det är dock svårt att helt plötsligt ställa om sin namnteckning när man hela livet har skrivit sitt namn på ett visst sätt och nu ska använda andra bokstäver som man inte har samma snits på när man skriver.

Då vi inte skulle hinna hämta ut passet i Sverige, samt att jag hade hemresan bokad i Svedberg så var jag tvungen att hämta ut passet här i USA. Det skickades därför till ambassaden i Washington, som jag fick ett mail från efter några veckor om att jag kunde hämta ut det hos dem. Jag hade tidigare fått information om att jag kunde be dem skicka det vidare till konsulatet i San Diego för utlämning, vilket är aningens närmare för mig. Sagt och gjort så bad jag dem att skicka det vidare, men veckorna gick och jag hörde inget från San Diego. När jag sedan mailade dem och frågade så sa de att de inte hade fått något från Washington. Lätt orolig, med tankar om att passet försvunnit längst vägen och jag skulle behöva göra om allt, mailade jag ambassaden som det då visade sig hade glömt bort att skicka det (!!) och det låg kvar hos dem. De bad så mycket om ursäkt och dagen efter fanns det i San Diego, så då gick det fort.😀

Jag fick då reda på att jag kunde hämta ut mitt pass på den Norska Sjömanskyrkan i San Pedro, där även Svenska Kyrkan huserar och där konsulatet befinner sig två gånger i månaden för att hantera ärenden som detta bl.a. Då det är halva vägen att köra så  blev det ett självklart val för mig och i tisdags när de skulle vara där så fick jag hämta ut mitt nya pass, samt få det gamla klippt. Dock inte visumsidan, utan bara ytterpärmen och själva passidan, så att det syns att det makulerats.

Nu börjar processen med att byta namn på allt annat här i USA…. wish me luck!😉

Leave a Reply

