Svenska produkter och godis

Förra veckan när jag var och hämtade mitt pass vid Norska Sjömanskyrkan i San Pedro så passade (hö.. hö..) jag även på att kolla in de svenska produkterna som de säljer där i Norska Sjömanskyrkan. De hade ett rätt så stort sortiment med olika torra varor, samt lite andra som är FDA-godkända. FDA är US Drug and Food Administration och är deras motsvarighet till svenska livsmedelsverket och svenska läkemedelsmyndigheten. De är väldigt strikta med vad som får tas in i landet så min dröm om att hitta Arbogas leverpastej någonstans  verkar enbart förbli en dröm.😦

Hur som helst så var alla de varor de hade i butiken godkända och kunde därför säljas i USA. De kom huvudsakligen från Sverige och Norge och utbudet var riktigt stort. Så när jag var klar med passärendet så kollade jag runt och köpte även med mig lite saker.

IMG_4151

Här kan man se alla varor som såldes i butiken. Rätt så mycket faktiskt!

IMG_4153

Mattias är ingen fantast av fiskbullar, men det är jag och Mattias pappa Sune så det kanske jag ska köpa tills när de kommer hit.😉

Det blev ett paket knäckebröd, en tub räkost till Mattias, en flaska stark, grovkornig senap som vi kan ha till jul och så en kexchoklad till mig att äta på vägen hem. Allt som allt gick det på 19 dollar så det är ingen lågpriskedja man handlar i direkt, men så är det ju utbudet som styr priset och vi är tyvärr många nordbor som vill ha mat hemifrån och då kan de ta ut hutlösa priser. Räkosten tex kostade 6 dollar!!!

När jag kom ut till bilen kollade jag suget på kexchoklade och öppnade den för att mumsa på under bilfärden hem. Dock insåg jag när jag tagit ett bett att den hade en lite torr smak så jag kollade på bäst före datumet och det var i somras…!!! Så den var ca 3 månader gammal… inte konstigt att den var lite torr. Jag hade vid det laget varit så sugen på kexchoklad så jag struntade i det och åt upp den ändå, men jag kan lätt erkänna att den inte var i närheten av så god som en färsk kexchoklad brukar vara. Tur den “bara” kostade 2 dollar…

IMG_4175

Mer godsaker till mig och hjärtat som är förtjust i räkost.

IMG_4159

Lycklig över min kexchoklad… en stund iaf…😦

2 thoughts on “Svenska produkter och godis

  1. Hej Sara. Jag ser fram emot att få fiskbullar när jag kommer över i dec. Är de i hummersås?
    Vi kan bjuda Mattias och Gunilla på vår fest!

    • Hehe, det ska vi nog kunna ordna så att du får. Är om inte annat ett bra sätt att få ut Mattias och Gunilla ur huset för några timmar.😉
      Tror tyvärr bara att de ligger i någon slags lake, så vi får göra såsen själva.

Leave a Reply

