Test för graviddiabetes

Idag har jag varit och gjort ett test för graviddiabetes, kallat glukosbelastningdprov i Sverige tror jag. Inte för att de misstänker något, utan för att det är rutin här i USA. Jag har förstått att i Sverige gör man bara testet om misstanke finns, medan här är det alltså obligatoriskt.

Jag var hos läkaren förra veckan på rutinkontroll, där allt såg bra ut med både hjärtljud och bebisens/magens storlek. Jag fick då också en remiss för att göra detta test någon gång mellan v 24-28 och då jag är i v 26 nu så var det passande att boka in en tid denna vecka.

Testet ska göras på fastande mage sedan 8 h så det fick bli en morgontid så jag inte skulle känna mig helt utmärglad innan.😀

Väl där så tog de först blodprov, några rör, och sedan fick jag dricka ca 1/3 liter av en otroligt sötsliskig vätska som jag var tvungen att få i mig på 5 minuter. Den var så äcklig, speciellt som magen var helt tom och jag normalt inte gillar jättesöta saker direkt på morgonen, och jag fick verkligen kämpa för att få i mig allt. Trodde magen skulle vända sig ett par gånger, men det gick bra till slut.

20131114-080240.jpg

Sedan blev jag visad till “mitt” rum där jag skulle sitta i två timmar och vänta. De hade sagt att det fanns en dvd-spelare så jag kunde ta med mig en film om jag ville, men jag tog en bok. I rummet fanns även en väldigt skön fåtölj så jag somnade faktiskt till en stund. Hihi!🙂

Efter en timme kom de och hämtade mig för nästa blodprov och slutligen efter två timmar så tog de det sista och jag fick äntligen ÄTA! Vilken lycka! Bananen jag hade med mig smakade gudomligt!😀

Då testet gjordes på ett labb nära Fashion Island så hade jag även bokat in tid hos frissan som ligger på FI och sen en lunch med Carolyne efter det. Dagen började inte på bästa sätt, men blev betydligt bättre så fort jag fick börja äta.😀

Leave a Reply

