Rörelseschema för mini

När jag var hos läkaren senast så sa hon till mig att från vecka 28 så ska jag börja räkna antalet gånger mini rör sig på en vald tidpunkt varje dag. Detta för att se till så att allt står rätt till och att, om något skulle hände, vi märker av minskad rörelse och kan åka till sjukhuset i tid.

Nu när jag är i vecka 28 så ska jag välja en tid där mini är som mest aktiv om dagarna och sedan ska hålla mig till den varje dag. Sedan ska jag lägga mig ner på vänster sida och -som det står i instruktionerna- bara koncentrera mig på bebisen för att sedan känna efter hur lång tid det tar att få 10 st sparkar, vändningar, buffningar, eller rullningar. Skulle det vara så att mini inte rört sig 10 ggr under två timmars tid så ska vi ringa till läkaren.

bild (2)

Här kryssar man i hur fort det tar att känna bebisen röra sig 10 gånger på något sätt, en gång varje dag i veckan

Då jag fick detta schema redan i vecka 26 så har jag kollat lite ibland ändå och än så länge så är mini så aktiv så jag behöver verkligen inte oroa mig för att hon inte mår bra där inne. Hon rör som mest på kvällstid, men jag märker även att tex när jag står i duschen (oavsett tid på dygnet) så är hon ofta aktiv och rör på sig. Har hon ärvt min förkärlek för långa, varma duschar kanske?😉

Jag har förstått att man inte gör så noggranna kontroller i Sverige, men här är ju allt så mycket mer kontrollerat då det är privatiserat och risken för stämningar etc är så mycket större. Så jag kan tänka mig att det är anledningen till alla extra kontroller, ultraljud och test som vi får göra. De vill helt enkelt bara försäkra sig med både hängslen och livrem om att allt står rätt till. Nu har jag inte gjort ett ultraljud på länge och ska inte göra nästa förrän om en månad, så det är inte överdrivet mycket av det heller.

Jag fick för övrigt svar från testet jag gjorde för två veckor sedan för att kolla om jag led av graviddiabetes och jag kan meddela att det kom tillbaka positivt, dvs jag är symptomfri så inget att oroa sig för. De kollade även mina järnnivåer samtidigt och de var också bra så jag slipper ta några tillskott av järn än så länge, vilket är skönt. Har förstått att de har en del effekt på -med förfinade ord- magens bearbetningshastighet och det vill jag helst slippa.😉

Leave a Reply

