Drömmar

Idag har jag bakat drömmar! Bakbordet som jag jobbade vid i söndags på SWEAs julmarknad sålde hemmagjorda drömmar som såg jättegoda ut och jag blev då så sugen på att baka själv. Men när jag kollade på receptet så insåg jag att en av ingredienserna, hjorthornssalt, kunde bli lite lurig att få tag i här då det, för det första, inte var något som jag ens visste vad det hette på engelska. För övrigt så är det inte en så vanlig ingrediens så förhoppningarna om att kunna baka dessa smarriga småkakor sjönk rätt så snabbt. Då Mattias föräldrar kommer snart tänkte jag att jag i värsta fall får beställa med dem från Sverige, men jag ville ju baka dem NU…

Ivrig som jag är så började jag surfa runt och hittade att hjorthornssalt heter Ammonium Carbonate eller Baker’s Ammonia här i USA, samt att det gick att beställa på en hemsida på nätet som säljer svenska produkter här i USA. Igår var jag dock förbi en av mina favoritaffärer, Surfas, och hittade till min glädje en burk med Ammonium Carbonate där. Gissa om jag blev glad för på deras hemsida hade jag inte sett det! Burken kostade runt 45 kr så säkert mycket mer än vad det kostar i Sverige, men det struntade jag i för nu kunde jag göra mina drömmar!😀

Och här är resultatet! De blev jättefina, spröda och precis så goda som jag hoppats! Tur jag har en stor burk med hjorthornssalt så jag kan göra fler när suget kommer igen.🙂

Leave a Reply

