Mina graviditetsåkommor

Tänkte jag skulle göra en liten sammanfattning på hur min graviditet varit so far gällande diverse åkommor och småplågor som (flera av dem) var helt okända för mig innan minis intågande i våra liv i somras. De har ändrats en del under olika delar av graviditeten så därför delar jag upp det i tre delar, där jag än så länge upplevt två av dem helt och hållet och därmed kan berätta mer.🙂

Första trimestern

Förändrat smak- och luktsinne
Mina smaklökar och mitt luktsinne har verkligen genomgått en rejäl förändring. De första veckorna var jag lyckligt utan dessa problem, men runt vecka 6 så började jag notera att viss mat verkligen inte gick ner medan annan verkligen tilltalade mig. Tyvärr var det senare en mycket mindre del än det första så jag kände egentligen bara för att äta fräscha och lätta saker som frukt, bär, yoghurt och vatten. Detta var som värst de första månaderna och blev sedan sakteliga bättre. Jag klarar med nöd och näppe av lukten av grillat nu, men de första månaderna kunde jag inte stå ut med stanken utan blev illamående direkt. Detsamma gäller delvis fortfarande för allt som är lite för fett och flottigt, smörstekt eller bränt. Vad gäller grillningen så bor vi verkligen inte på rätt plats för att ha detta problem med tanke på vädret och hur ofta folk grillar här. Jag ljuger inte om jag säger att vi, under sommarhalvåret, känner grillukt minst fyra av sju dagar i veckan när vi (som alltid) har terassdörrarna öppna. Om jag drack apelsinjuice så fick jag upp smaken av det under flera timmar efter så det gick bara innan jag skulle lägga mig. Det är dock det enda, ingen halsbränna eller liknande.🙂 Doften (ja, tidigare tyckte jag det var en doft iaf) av ett ljus som man precis har blåst ut blev tidigt plågsam och inte heller något jag gillar.

Kissnödig
Jag noterade rätt så snabbt att jag behövde springa på toaletten väldigt ofta och speciellt jobbigt blev det nattetid då jag som värst var uppe tre gånger om natten. Jag kom dock på att om jag ligger på soffan någon eller ett par timmar innan jag ska lägga mig i sängen så vandrade vätskan jag samlat på mig till blåsan och jag kunde göra bort ett av besöken innan jag somnade.

Ömma och större bröst
Mina bröst förändrades rätt så snabbt och var jätteömma under de första månaderna, samt att de växte väldigt mycket. De har nog blivit typ dubbelt så stora och är alldeles hårda och spända så som jag gissar att silikonbröst känns.😉

Kliande hud
I början så kliade så klart inte magen någonting då den inte direkt hade börjat växa och synas, utan det jag hade problem med var något slags kli som uppstod i mina armhålor (!?). När jag blev varm så blev det värre och när jag gav efter för längtan att klia så kunde jag länge stå och skrubba mig med duschhandduken. Detta var inte att rekommendera då det bildades blödande små sår som sedan gjorde ont och gjorde att kliet kom tillbaka ännu fortare. Det var bara såååå skönt i stunden så ibland kunde jag inte låta bli.😉 Läkaren visste inte vad det var, men rekommenderade en kortisonsalva för att lindra besvären. Jag är emot att använda kortison i för stora mängder, så därför har jag bara smort in mig ett fåtal gånger. Dock hjälper det och lindrar.

Långsamt system
Ja, något mindre trevligt som jag noterade tidigt var att “systemet” liksom blev långsammare och det skapades väldigt mycket obehagliga bubblor i magen. Speciellt under första trimestern så kändes det ibland som om jag skulle kunnat driva egen jacuzzi om jag satte mig i en pool, haha!

Foglossningar
Dessa kom väldigt tidigt, nog redan runt vecka 8, och gjorde att jag fick otroligt ont så fort jag gick, låg i vissa ställningar, vred mig i sängen, eller bara stod fel. Man kan säga att det mesta gjorde ont, lite som om någon helt plötsligt bara sticker en kniv in i bäckenet på baksidan. Det var inte konstant utan kunde vara bättre vissa dagar, men riktigt illa andra, men detta gjorde ju att jag inte kunde träna som jag ville och fick under flera månader helt och hållet lägga ner träningen. Det var riktigt jobbigt då jag vanligtvis tränar ca 6 dagar i veckan och är väldigt aktiv i allt jag gör. Ett foglossningsbälte inhandlades tidigt och det hade jag på mig så ofta jag kunde för att försöka hjälpa kroppen med lite extra stöd.

Åderbråck
Ja dessa goingar visste jag att de med säkerhet skulle komma då min mamma har haft problem med dem under båda sina graviditeter, men hur hemska de skulle bli hade jag nog aldrig kunnat föreställa mig. Första månaderna var det inte så farligt, utan jag började känna av dem mer och mer ju längre tiden gick, då främst på vänster ben, vilket läkaren säger är normalt då blodflödet dit är sämre än till höger ben. Stödstrumpor började bli en del av min vardag runt tredje månaden och de hjälper verkligen till att stötta och minska smärtan. Dock är det inte så trevligt att måsta dra på sig dessa tjocka strumpor när det är 30 grader ute vill jag lova.😦 Jag kan iaf stoltsera med att jag gav min egen mor ljumskbråck när jag föddes vilket gjorde att hon blev sjukskriven några veckor varpå min far – hör och häpna – fick vara pappaledig under den tiden. Tänk er att detta hände redan på 70-talet då ingen ens kunde stava till pappaledighet över huvud taget!🙂

IMG_4818

Hittade en rolig bild som beskriver, vad jag gissar är för många, vanliga graviditetsåkommor😉


Andra trimestern

Förändrat smak- och luktsinne
Detta blev från fjärde månaden bättre och jag är inte lika känslig längre, vilket är skönt. Dock är det vissa saker som jag bara inte kan äta eller känna lukten av fortfarande. Tex. kött som har legat i frysen klarar jag inte av smaken på och viss restauranglukt är verkligen avstötande. Bläh!

Kissnödig
Detta var jag fortsatt ofta, men det var mer under kontroll så det är bara var två gånger per natt, vilket jag kan leva med. De säger ju att detta är kroppens sätt att förbereda en för de många amningsstunder som kommer att ske på natten. Vad vet jag?

Ömma och större bröst
Ömheten försvann, men de är fortfarande väldigt spända och har nog vuxit ännu lite till.

Kliande hud
Kliet under armarna har fortsatt i omgångar och jag har smort med kortison lite nu och då, men det som också har tillkommit under andra trimestern är att huden på magen och brösten kliar då den sträcks ut. Jag försöker smörja magen ordentligt när jag duschat för att huden inte ska vara torr och därmed klia mer, men ibland så kommer det små kliattacker på någon punkt på magen som bara inte går att låta bli.

Långsamt system
Ja, detta har blivit lite bättre, men ibland kommer återfall när jag (nog) har ätit något som magen reagerar lite starkare på. Har dock lärt mig lite olika saker som jag ska undvika, vilket hjälper till att bättra på situationen. Innan jag kom på allt detta så läste jag att plommonjuice skulle vara bra för magen så jag letade runt och hittade slutligen det till min glädje. Jag drack ett glas varje morgon och blev inte bättre (snarare sämre), men när jag sedan gjorde uppehåll några dagar och insåg att jag faktiskt mådde bättre då så la jag ner min morgonshot helt och hållet. Bra beslut kan jag lova!🙂

Foglossningar
Dessa blev först värre för att sedan runt 5 månader bli bättre så då kunde jag börja spela golf och även träna lite granna. Jag har alltid på mig foglossningsbältet när jag är ute och går och åker alltid golfbil när jag spelar golf, men det är helt ok med tanke på att jag faktiskt kan göra dessa aktiviteter.

Åderbråck
Dessa har verkligen inte blivit bättre, utan bara värre och jag hade aldrig för mitt liv kunnat tänka mig att det skulle bli så illa. Mitt vänstra ben är i princip helt lila av en massa spindelådror som slingrar sig runt, snart, hela nedre delen av benet. På framsidan är det värst och där bubblar även större vener ut och gör ont så fort jag inte har strumpor på mig. Baksidan av låren är helt bubbliga och fula av en massa större vener som är överfyllda med blod som de inte orkar transportera uppåt och jag har börjat få spindelådror på låren, sidan av magen, mellan brösten (!!!) och lite andra roliga ställen som man aldrig föreställt sig att det kunde hända på. Även underlivet känns ibland väldigt tungt och lite som om det hela bara ska “ramla ur”, vilket läkaren förklarade med att min kropp inte orkar transportera runt blodet på samma sätt som vanligt. Mysigt…😦

Livliga drömmar
Sömnen var fram till för några veckor sedan helt ok, förutom alla kisspauser som jag måste göra. Dock har mina drömmar blivit mer och mer livliga och nu den senaste veckan så har jag blivit rejält störd i sömnen av dessa konstiga och väldigt påtagliga drömmar. Det är blandat vanliga och mardrömmar och vissa nätter så väcker jag (omedvetet) Mattias med att jag skriker pga någon hemsk mardröm. Hoppas inte detta eskalerar nu i sista trimestern…

Hand- och fotsvett
En annan rolig överraskning som jag inte hade kunnat tänka mig som en gravidåkomma – jag har fått mer hand- och fotsvett! Kul… NOT! Den allmänna kroppstemeraturen har ju gått upp och iom det så verkar det som om även produktionen av svett i mina yttre delar har förstärkts för så fort jag rör på mig eller blir lite varm så kommer det fram. Extra mysigt är det ju då att jag måste ha stödstrumpor på mig hela tiden, för de är ju verkligen svalkande.😉

Täppt och torr näsa
Detta är värst på natten och många gånger vaknar jag av att jag är alldeles torr i munnen då jag tvingats andas genom den för att näsan är helt täppt. Vill poängtera att jag INTE snarkar, trots min täppta näsa!😀 Jag får snyta mig flera gånger per dag och blöder ofta mer eller mindre iom det. Jag har sprutat med en näsolja lite nu och då, men jag är allmänt emot att spruta i mig allt för mycket saker så jag vill undvika allt sånt så långt det går.

Ryggont
Mot slutet av andra trimestern så började jag få ont i nedre delen av ryggen och det enda som hjälper är massage. Nu kan jag inte springa till min massör varje dag, så Mattias har fått agera massör hemma i soffan lite nu och då för att underlätta smärtan. Det hjälper verkligen och är så skönt. Vissa dagar hjälper det inte vare sig jag ligger, står eller sitter, oavsett hur mycket kuddar jag bullar upp med eller hur många ställningar jag provar. Ytterligare en sak jag verkligen hoppas inte blir värre nu sista 2,5 månaderna.

Tredje trimestern

Återstår att se hur den blir då jag nyligt gått in i den…😀 Det jag gissar är iaf att åderbråcken blir värre tillsammans med ryggontet, suck!

Många av de ovan nämnda åkommorna är inget jag någonsin förknippat med graviditet och än mindre tänkt mig att jag skulle drabbas av. Tur är väl kanske det iofs😉 , men tänk vad man lär sig längs vägen. Saker jag sluppit och som jag hört kompisar drabbas av är bl.a. starkt morgonillamående, kraftig acne, karpaltunnelsyndrom, stor viktuppgång, sura uppstötningar, uppsvällda ben och fötter, bristningar, etc.

Dock är allt det negativa värt det för vi ska ha en liten mini i februari och då kan jag med lätthet stå ut!😀 Vill bara beklaga mig lite emellanåt…😉

One thought on “Mina graviditetsåkommor

  1. Pingback: Vecka 36 – magen och jag idag | OC living by: Sara

Leave a Reply

