Besök hos doktorn

I fredags hade vi en tid hos doktorn för att, först kolla ifall lillan vänt sig och sedan rutinkontroll samt för att bestämma nästa steg utifrån resultatet av ultraljudet. Jag visste redan innan vi åkte dit att hon inte hade lagt sig tillrätta så det kom inte som någon överraskning när vi såg det på ultraljudsmonitorn. Min läkare sa dock att det var positivt att hon kunde flytta mini när hon tryckte nedifrån, vilket innebär att hon inte var fixerad med rumpan i mitt bäcken. Detta skulle tydligen göra en vändningsförsök mycket enklare och mer troligt att lyckas.

Och vändningsförsök blir det! I morgon, tisdag, ska vi dit vid 14.30 för att först göra ett ultraljud där de säkerställer att hon inte vänt sig nu den senaste dagen, sedan vid 16.00 ska de göra själva vändningsförsöket. Det ska ta max 20 minuter då de inte vill hålla på längre än så ifall det är så att bebisen har sina egna skäl till att inte vända sig (t.ex. för kort navelsträng eller att den ligger runt halsen).

Det jobbiga blir att jag inte får äta något – alls – under 8 h innan själva proceduren, vilket innebär att jag inte får stoppa något som helst i magen, inte ens vatten, från klockan 08 på morgonen i morgon. Man kan ju tycka att de borde schemalägga dessa vändningar på morgonen då man redan fastat hela natten, men nej då, på eftermiddagen ska det tydligen ske. Jag kommer gå upp tidigt (ja, för mig är det det!😉 ) och stoppa i mig en jättefrukost som jag förhoppningsvis kan leva på resten av dagen sedan. Sen kommer jag visst dricka lite vatten då jag inte tror att några munnar under dagen kan göra så stor skillnad. Enligt min läkare så vill de att magen ska vara tom för att vändningen inte ska få mig att må illa, eller ifall det blir akut kejsarsnitt. Ja, vad gör man inte… allt för vår lilla tjej!🙂

Idag hade jag ett till besök hos min kiropraktor som sa att hon tyckte jag kändes mycket mer avslappnad i de muskler och ligament som hon jobbat med, så det skulle vara väldigt främjande i morgon. Förhoppningsvis har hon rätt…

Håll tummarna för oss i morgon!😀

2 thoughts on “Besök hos doktorn

  1. Vi tänker på er imorgon och önskar er lycka till hur det än blir!
    På ett eller annat sätt kommer den lilla ut till vår värld och är varmt välkommen och mycket efterlängtad!
    Kramar från blivande farmor och farfar

Leave a Reply

