Vändningen var lyckad!!!

Wohoooooo!!! Mini är nu huvud nedåt och förhoppningsvis stannar hon så ända fram tills det är dags att komma ut.😀

IMG_5293

Spända och förväntansfulla utanför sjukhuset

Vi hade tid kl 14.30 för ultraljud för att säkerställa att hon inte vänt sig sedan i fredags, så vi var där i god tid och fick komma in direkt. Precis som vi visste så var hon inte vänd, så nästa anhalt blev förlossningsavdelnignen där de skulle genomföra vändningen, som var bokad kl 16.00. När vi kom upp till våning fem, där förlossningen ligger, så blev vi visade till vårt rum (med havsutsikt!😀 ) där jag fick byta om till en sjukhusrock och sedan lägga mig på sängen. Sedan började de ta prover på mig, blodtryck samt några rör blod, och så blev jag blev jag och mini uppkopplade på något slags mätinstrument som höll koll på hennes hjärtljud och mina sammandragningar.

IMG_5290

Ultraljud på gång

IMG_5281

Vårt rum med härlig havsutsikt – man kan inte klaga!😉

IMG_5272

Dags att kopplas upp på lite olika monitorer

Minis hjärtljud var stabilt hela tiden, men efter ett tag så kom en sköterska in och frågade om jag kände av mina sammandragningar. “Nej, sa jag, jag känner bara att mini rör sig väldigt mycket här uppe”. När vi sedan kollade på utslagen på monitorn och jag samtidigt kände efter så var det sammandragningar som jag kände, inte en av minis många rörelser. Haha! Ja, så nu vet jag hur de känns när de kommer på riktigt. Dessa kom med ca tre minuters mellanrum och gjorde inte ont, men berodde nog mest troligt på att jag inte fått äta och dricka på hela dagen så de var inget att oroa sig för.

IMG_5261

Mattias njuter av utsikten😉

När jag legat i sängen och väntat en stund så kom en sköterska in och kopplade in dropp och förberedde inför min läkare Dr Lai’s ankomst en stund senare. När Dr. Lai dök upp så berättade hon att jag inte hade jättemycket fostervatten (vilket de såg på ultraljudet) så det kunde göra vändningen lite svårare, men att de ändå skulle göra ett försök. Jag låg på 7,5 i volym (någon enhet som jag inte fick reda på vad det var) medan de egentligen skulle vilja ha 20.

Vi fick veta att hon skulle få hjälp av en annan läkare för att göra vändningen, men att de, innan vi började, skulle ge mig ett medel som gör att livmodern slappnar av och gör det enklare för dem att göra sitt jobb. När det väl var dags så var det de två läkarna samt fyra-fem sköterskor i rummet som alla hade någon uppgift. Och så Mattias som stod lite bakom och tittade på.🙂 Jag försökte slappna av så gott det gick och djupandades medan de började vändningen: först trycktes minis rumpa uppåt ur bäckenet och sedan jobbade fyra händer flitigt med att snurra henne framåt, motsols, tills de kände hennes huvud nedåt. Hela tiden medan en sköterska med en ultraljudsgrej kollade hur hon låg. På mindre än en minut var det hela klart och alla i rummet var lika förvånade att det, först av allt gick, och sedan att det gick så fort. De gjorde ett riktigt bra jobb helt enkelt!

IMG_5253

Dr. Lai till vänster bakom sköterskan och så läkaren som hjälpte till, till höger

Jag hade hört att det skulle göra väldigt ont, men måste säga att det mest var väldigt obekvämt och obehagligt, inte så hemskt ont som jag förberett mig på. Det svåra var att slappna av helt, men jag tror jag lyckades ganska bra.🙂

När vi var klara fick jag ligga kvar en timme för att de skulle ha koll på minis hjärtljud och se så att hon mådde bra. Och efter 20 minuter fick jag äntligen äta den banan jag hade haft med mig och även börja dricka vatten – så gott!😀 Alla värden såg bra ut så när timmen passerat så blev vi utskrivna med instruktioner om att åka direkt in till sjukhuset ifall jag inte skulle känna henne röra sig som vanligt i kväll och framöver.

Jag, mycket glad att det lyckades! :D

Jag, mycket glad att det lyckades!😀

För att fira att det lyckades så åkte Mattias och jag sedan till vårt favoritsushiställe och mumsade i oss rejält innan vi åkte hemåt och kollade på finalen av Biggest Loser samtidigt som vi moffade i oss glass, hehe!😀

2 thoughts on “Vändningen var lyckad!!!

  1. Hej
    När exakt gjordes ditt vändningsförsök? Jag gjorde mitt 36+0. Misslyckades. Svårt som fan att slappna av var det. De gav upp. Bäckenröntgen visade dåligt också så nu är det snitt som gäller. Men jag funderar på om det går att göra ett vändnignsförsök till. Jag är idag v37+5. Ska ringa dem och fråga. Känns som att det är kört men jag är nyfiken när du gjorde ditt.

    Mvh Maria

    • Hej Maria,
      Jag gjorde mitt v 38+3 så du kan definitivt försöka igen. En kompis gjorde sitt (lyckat) någon gång i v39 så senare går också.
      Håller tummarna för att det går bra för dig!
      /Sara

Leave a Reply

