Linnéa 3,5 vecka gammal redan

Ja, jag får skriva det igen – det är otroligt vad tiden går fort och jag hinner/prioriterar inte att skriva eller ens hålla på med datorn nuförtiden.🙂

Då jag vet att ni är många som vill höra om hur det går och se bilder så ska jag verkligen försöka skriva lite mer och lägga upp bilder, även om det bara är kortare inlägg. Det borde jag hinna med på natten när jag sitter och ammar henne och inte har så mycket annat för mig, hihi!

Så, vad har hänt sedan sist? Jo, vi har varit på en tvåveckorskontroll och där såg allt bara fint ut. Linnéa hade gått upp ca 500 gram, vilket de tyckte var jättebra och de sa även att hon nog kommer börja knubba till sig rejält snart då hon äter så mycket. Vi tycker att vi redan har börjat se lite fler veck på hennes armar och ben, så nog har hon börjat lägga på sig lite redan. När det gäller hennes längd så mätte de henne och konstaterade att hon vuxit runt 6 cm sedan födseln, vilket är helt galet mycket på två veckor. Dock sa de att de nog mätt henne för kort på sjukhuset när hon föddes så hon kanske vuxit några cm bara. Annars blir jag lite orolig för vart hon ska dra iväg i längd!😉

Vi har nu redan börjat se att vissa kläder som hon hade på sig vid födseln och de första veckorna börjar vara för små och vi har redan fått lägga undan dem. Snacka om att det går fort! Kan säga att jag är glad att vi inte köpt mer kläder till henne för så liten ålder då hon aldrig hade hunnit ha allt på sig. De flesta kläder vi fått har varit för lite större barn, dvs från ca 3 månader och uppåt så där har vi något att växa i och se fram emot.

Annars så har vi försökt hitta på lite olika saker varje dag, speciellt under de två första veckorna när Mattias också var hemma. Det var så mysigt att ha all den tiden tillsammans, bara vi tre, lilla familjen. Vi har varit på många långa promenader i området, tagit fikor och luncher lite här och var och hittills lyckats tajma det bra med hennes mat- och sovtider. Vi var uppe i LA i tisdags och åt lunch tillsammans med en kompis som var på besök och då sov hon i princip hela bilresan och lunchen, fram till att efterrätten kom in, då vaknade hon och ville också ha mat. Dock kunde jag inte med att amma henne där (även om jag täcker över mig) då många amerikaner är lite väl pryda och jag inte ville göra någon upprörd. Istället gick jag och satte mig i bilen medan Mattias och Johan åt upp det sista av efterrätten. Ett litet smakprov på småbarnslivet måntro?😉

För varje dag som har gått så har vi lärt känna vår lilla prinsessa mer och mer, och hon oss, och vi är båda helt upp över öronen förälskade i henne. Det händer så mycket varje dag och bara på den senaste veckan så har hon börjat le mot oss, kan följa oss med blicken när vi rör våra huvuden fram och tillbaka framför hennes ansikte, samt har blivit helt fascinerad av svart-vita mönster och kontraster. Speciellt roligt tycker hon det är när vi har på oss våra glasögon, som båda har svarta bågar. Då kan hon både titta på oss och på kontrasterna som bågarna ger mot våra ansikten.

Hennes hår är fortfarande rödblont, men hon har börjat tappa lite av det så vi är spända att se vad det blir för färg till slut. Mest troligt blont med tanke på vad både jag och Mattias har (och hade som små) för hårfärg. Ögonfärgen är mörkt grå så där har vi inte fått några ledtrådar till vad den kan bli och lär nog få vänta en bra stund till innan den är slutlig. Tydligen kan det ta upp till sex månader, så jag får återkomma med vad det blir.

Nu ska jag göra lite fler inlägg med bilder från senaste tiden!😀

Leave a Reply

