Romantisk helg i Santa Barbara

Ibland är jag verkligen inte så snabb på att lägga upp saker på bloggen… Hittade detta inlägg i drafts som jag påbörjat i januari (förra året!!!), strax efter vi varit i Santa Barbara, men så glömde jag som bort att skriva färdigt det. Det har jag iaf gjort nu då vi verkligen gillade stället och varmt kan rekommendera det till våra gäster som kommer på besök.

Andra helgen i januari 2013 (ja, jag vet – lääääänge sedan!) åkte vi upp till Santa Barbara då Mattias skulle jobba i LA hela veckan efter. Vi åkte på lördagmorgon efter att jag varit på mitt Core et Barre-pass och Mattias på gymmet och kom upp en stund efter lunch. Det var ovanligt kallt här i södra Kalifornien runt jul och nyår 2012 med temperaturer nästan nere på noll om nätterna. Tack och lov blev det varmare under dagen iom att solen kommer fram, men helgen bjöd endast på runt 13 grader så vi fick ta på oss rejält med kläder och såg till att vara så mycket som möjligt i solen som värmde skönt.🙂

Santa Barbara visade sig vara en supermysig stad som jag blev helt förälskad i! Mattias hade varit där för 17 år sedan, men hade väldigt vaga minnen från det besöket då målet med den helgen var liiiite annorlunda (och blötare!) än vad vi hade nu.😉

Hela staden är byggd i gammal europeisk stil med betydligt fler äldre byggnader än vad vi är vana vid här i Newport Beach. Tydligen så har det härjat bränder i staden vid flera tillfällen och någon gång i mitten av förra seklet så bestämdes det att alla hus som byggs nya ska se ut på ett visst sätt, vilket gör att numera så passar alla hus väldigt bra ihop och det ser ut som en genuint gammal stad även om många av huset är mycket nyare än så.

Det finns till och med ett kloster från 1786 som fortfarande är i bruk, dit vi också gick. Annars finns det väldigt många mysiga butiker, cafeer och restauranger på huvudgatan där man kan strosa runt. En favorit blev Andersens Cafe, vilket är ett danskt bageri och cafe som säljer en massa smarriga kakor, bullar och andra godsaker. Bland annat enorma biskvier dom är ca en decimeter i diameter!! Man måste se till att vara hungrig när man ska fika där!😉

 

 

Leave a Reply

