Glassformar av kakor

För några dagar sedan så fick jag ett mail från en av mina favoritaffärer, Sur La Table, med lite tips till bakning. Ett av dem var att göra små skålar av chocolate chip cookies som man sedan fyller med glass och serverar som efterrätt. Det såg enkelt och gott ut så jag bestämde mig för att försöka. Receptet var dock gjort på färdigblandad chocolate chip cookiemix som jag bara vägrar använda. Istället letade jag upp ett recept på nätet som jag använde istället och som jag trodde skulle fungera bra.

För att göra dessa så ska man kavla ut degen och sedan placera den på en speciell kakform (som de så klart säljer) och sedan stoppa i ugnen. Det blir sedan små söta skålar av dem. Då jag inte tycker man ska behöva köpa en speciell plåt för detta använde jag istället baksidan på en av mina muffinsformar, vilket borde fungera minst lika bra tyckte jag.

Efter lite meckande så var slutligen degen på plats på formarna och jag satte in dem i ugnen. Dock med en viss misstänksamhet att degen inte skulle hålla för tiden i ugnen utan släppa av värmen… så rätt jag hade!

Detta blev resultatet efter tiden i ugnen… Inte så vackert, men smaken var densamma så vi har mumsat på kakbitar istället, haha!😀

Får nog ta och försöka igen, men då med ett annat recept som håller för denna påfrestning.🙂

Leave a Reply

