Duffy-båttur i lördags

I lördags hade vi sedan länge bokat in en tur med en Duffy-båt. Det var en Groupon som jag köpt i somras med tanken att vi skulle göra det då, men vi hade liksom glömt bort det och så gick den ut sista januari, men pga lite strul från deras sida så hade vi fått den förlängd till denna helgen. Som jag redan skrivit så var jag inte direkt pigg och hade haft feber på fredag, men denna bokning gick inte att ändra så jag proppade i mig lite olika mediciner och tog en café mocha i förhoppningen om att det skulle pigga upp mig. 🙂 Vi firade ju ändå två veckor som gifta så något roligt ville vi göra!

Det var trots allt 27 C ute så det fanns ingen risk för att jag skulle frysa, men för att vara på den säkra sidan så hade jag en långärmad tröja på mig tillsammans med ett par shorts. 😉 Vi skulle ut på vattnet så man vet aldrig om det är lite mer blåsigt och lite kyligare där.

Båten var bokad kl 13 och vi skulle ha den i 1,5 h så det skulle bli en mysig eftermiddagstur inne i marinan nedanför där vi bor. Vi packade en picknick beståendes av champagne, ost, choklad, chips och så var vi ju tvungna att ha lite nyttigt med oss så det fick bli lite körsbärstomater och några hallon. 😉

Vädret var jättebra när vi hoppade i båten, men blev lite lätt disigt efter någon timme, men det gjorde inget för det var ändå varmt och skönt ute.

Skål!

Ja, ni som var på bröllopet hörde ju vad Mattias helst gör när han är ute och seglar, detsamma gäller här! 😉

Picknickbåten med soffor och bord

Vi puttrade runt i vår lilla Duffy-båt (ja, man puttrar för det går verkligen inte snabbt i den lilla eldrivna båten) och kollade på olika öar, kanaler, båtar hus och allt annat fantastiskt och intressant som finns nere i marinan där vi bor. Vi har sett mycket från land och lite grann från vattnet, men inte alls på samma sätt som nu, så det var riktigt roligt att åka runt och kolla på allt. Sjölejonen var som vanligt där lite varstans och hade krupit upp på några stackars båtar där de låg och solade sig. Vis från erfarenheten då Malin och jag körde lite för nära några i höstas, när vi var ute med våra paddleboards, höll vi oss på avstånd. De luktar INTE gott! 😉

En del av marinan där vi puttrade runt

Efter en stund körde vi in mellan några öar och stängde av motorn och plockade fram picknicken. Dessa båtar är väldigt lite lika en vanlig båt utan kan bäst beskrivas som ett picknickbord med tak som är placerat på en liten båt. Det ryms som max 8 personer och man sitter alla runt ett stort bord, så det är verkligen gjort i ett enda syfte – att puttra runt och äta gott!

Runtomkring oss körde det en massa andra Duffybåtar och paddleboarders

Picknickdags och mera champagne!

Och vi brummar vidare, fortfarande med glaset i handen! 😉

Vår 1,5 h rann förbi väldigt snabbt och vi återvände till hamnen där vi hämtat ut båten mycket nöjda och taggade att göra detta igen någon gång snart.

Här kommer lite smakprov på hur husen runt marinan ser ut – det ena större än det andra och det ena med en ännu större båt än det andra:

Vissa har egen strand…

Vissa har ett hus som ser ut som ett palats…

Vissa har ett (i våra ögon) lite finare hus…

Vissa har stora båtar förtöjda utanför huset…

… och andra har sina “små leksaker” förtöjda i en docka tillsammans med andra båtar.

Trots att jag var sjuk och en del av mig kände mest för att ligga på soffan och slöa så åkte vi ändå ner till Montage Hotel i Laguna Beach på en liten tur. Parken nedanför hotellet är där jag har varit på yoga och jag tycker verkligen mycket om den. Mattias hade inte varit där så det passade bra att ta en sväng dit. Vi parkerade bilen och promenerade runt i parken i lugnt mak och tittade på allt folk som njöt av det fina vädret och att det var helg.

I parken nedanför Montage Hotel

Vacker utsikt över södra Laguna Beach

Sen, efter flertalet timmar hemifrån så var det ändå dags för mig att ta det lite lugnare så vi begav oss hemåt och Mattias lagade en god middag till oss och jag somnade sedan rätt så tidigt i soffan framför tv:n. Sjuk, nöjd och glad! 😀