Klänning beställd!

Nu är det äntligen gjort! Klänningen är beställd!

I går så åkte jag till sömmerskan som jag varit i kontakt med tidigare i veckan per telefon. Jag hade då förklarat vad det var jag ville ha, hur jag ville att klänningen skulle se ut, samt vad jag var villig att betala för den och hon sa att hon kunde hjälpa mig. Vi diskuterade ett pris som jag tyckte kändes mer rimligt, än de 4500 USD för kläningen i affären, och inom min smärtgräns, även om det tyvärr blir ca 40% mer än vad jag egentligen tänkt mig betala för en klänning. 😦 Så det som återstod var att titta på några av hennes andra alster, kolla på tyger och ta mina mått – förutsatt att jag gillade det jag såg. 🙂

Jag åkte och träffade henne direkt efter workshoppen och hon var verkligen trevlig och kändes professionell. Hon visade några andra klänningar hon sytt, olika tyger som jag skulle välja mellan och sedan diskuterade vi mer om detaljerna på klänningen. När jag sedan bestämt mig för henne så tog hon slutligen mina mått och ska nu i nästa steg sy upp en provklänning i ett enklare tyg för att sedan börja på den riktiga klänningen när allt är godkänt och klart.

Jag blev även ombedd att lämna en deposition/förbetalning på 50% av klänningens värde, men när jag tog upp mitt betalkort så skakade hon bara på huvudet och sa: Jag tar inte kort, bara check eller kontanter. Det är ju helt otroligt att man i detta land fortfarande använder checkar! I Sverige slutade vi med det för många många år sedan, jag har förresten aldrig använt check, så det är första gången i vårt nya hemland. Dock är checkhäftet inget jag går runt med så jag och Mattias var tvungna att åka förbi där senare för att lämna av checken.

Det känns verkligen jättespännande att få en klänning uppsydd exakt efter mina mått! 😀

Nu kommer jag troligtvis inte skriva så mycket mer om klänningen då jag bestämt mig för en modell och sömmerska. Förhoppningsvis går allt som jag vill och jag får en fantastiskt klänning som våra gäster får se först på bröllopet. 🙂

Leave a comment